Care este mai sănătos : somonul sălbatic sau de crescătorie?

Somonul este unul dintre cei mai consumați pești din România și are multiple beneficii pentru sănătate. Totuși, între cei doi pești există diferențe considerabile.

Rondele de somon sălbatic, mai închis la culoare, și somon de crescătorie
Somonul sălbatic are o culoare mai închisă, mai puține calorii și grăsimi FOTO Shutterstock

Buna Vestire este una dintre cele două zile din lungul post a Paștelui în care credincioșii au dezlegare la pește. Somonul este unul dintre cei mai consumați pești, îl regăsim în meniurile multor restaurante și este preparat în multe gospodării. Iar asta pentru că e un pește versatil, care poate fi folosit în multe rețete.

Somonul nu este doar gustos, ci și sănătos și este recomandat în multe diete, datorită beneficiilor pentru orgnism. În primul rând, el conține acizi grași Omega-3 (grăsimi polinesaturate), acele grăsimi vitale de care organismul are nevoie pentru a funcționa. Acești acizi nu sunt produși de organism, dar se găsesc în alimente precum pește gras (somon, macrou, sardine), ulei de pește, nuci, semințe, avocado. O alimentație bogată în acizii grași Omega-3 reduce riscul de boli cardiovasculare, menține sănătatea inimii, a creierului și a sistemului circulator, scade riscul de inflamații și de depresie.

Cel mai des, în oferta magazinelor vom întâlni somonul de crescătorie, însă putem alege și somon pescuit, de obicei de la raionul cu produse congelate. Este bine să ținem cont de câteva aspecte când cumpărăm acest pește.

Iată care sunt diferențele între cele două tipuri de somon.

Somonul sălbatic trăiește într-un mediu natural: oceane, râuri și lacuri și este capturat. Însă jumătate din somonul vândut în lume provine din fermele piscicole, care folosesc un proces cunoscut sub numele de acvacultură, pentru a crește această specie, potrivit Healthline.

Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FDA), până în 2030, fermele de pește vor asigura aproape două treimi din consumul global de pește.

Somon sălbatic și somon de crescătorie: diferențe

Una dintre cele mai importante deosebiri dintre somonul sălbatic și cel de crescătorie este hrana. Primul mănâncă alte organisme care se găsesc în mediul lui natural (plancton, creveți, pești mici), de aceea și carnea are o culoare mai închisă, portocaliu-roșiatică. Somonul de crescătorie, în schimb, primește o dietă procesată, bogată în grăsimi și proteine, care îl face să crească mai repede și să aibă dimensiuni mai mari.

Acizii grași Omega-3 din pește sunt derivați din plante. La somonul sălbatic, ei provin din alge și plancton. La cel de crescătorie, nivelul Omega-3 depinde de tipul de hrană pe care îl mănâncă, care este făcut din plante, cereale și făină de pește. Totodată, acestor pești li se administrează antibiotice.

Deși s-a ridicat problema contaminării peştilor crescuţi în ferme piscicole (în special cu bifenili policloruraţi – PCB, substanţe cu potenţial toxic şi cancerigen), în prezent sunt dezvoltate noi furaje cu mai puțină făină de pește și mai multe proteine​​ derivate din cereale și semințe oleaginoase, cum ar fi boabele de soia. În ultimii ani, utilizarea antibioticelor în acvacultură a fost bine reglementată, însă chiar şi aşa nu există date exacte despre cantităţile folosite.

O altă îngrijorare a consumatorilor este legată de nivelul de mercur din somonul de captură. Acest metal greu se găsește în cantități mai mari în fructele de mare și în pești prădători precum rechinul și peștele-spadă. În somon concentrația de mercur este foarte mică, acesta fiind considerat una dintre cele mai bune alegeri de pe lista FDA în ceea ce privește peștii „cu conținut scăzut de mercur“.

Somon sălbatic și somon de crescătorie: aport caloric

O altă diferență semnificativă între cei doi pești este aportul caloric (derivat tot din hrană).

Astfel, somonul sălbatic are 115 calorii la 100 de grame, iar cel de crescătorie aproape dublu: 212 calorii la 100 de grame, potrivit FDA. De asemenea, cel crescut în ferme piscicole conţine o cantitate puţin mai mare de acizi Omega-3, dar și o cantitate totală de grăsimi mult mai mare (13,27 grame de grăsimi la 100 de grame), față de cel de captură (4,42 grame de grăsimi la 100 de grame de pește). Totodată, somonul sălbatic conține mai multe minerale (calciu, fier) decât cel de crescătorie.

Potrivit specialiștilor, ambele tipuri de somon pot fi consumate în siguranță, cu moderație (1-2 ori pe săpămână), cu un plus pentru somonul de captură.

Cuvinte cheie