Cât de responsabil sunt? O evaluare nu doar pentru adolescenti, ci si pentru adulti

Desi evaluarea de mai jos a fost conceputa pentru copii, tineri, adolescenti, adesea este recomandat ca si adultii sa isi revizuiasca atitudinea propire, atat in relatia cu ei insisi, cat si cu membrii familiei sau societate.

Fa-ti timp cateva minute si pune-ti intrebarile de mai jos. Cu siguranta vei gasi raspunsuri interesante, cat si solutii la aspecte importante din viata ta.

Evaluează-te!

  • Sunt . . . Întotdeauna, deseori, rareori sau niciodată

    • sincer

    • demn de încredere

    • punctual

    • harnic

    • ordonat

    • săritor

    • corect

    • respectuos

    • grijuliu

  • Care dintre aceste calități este punctul tău forte?

    Continuă să manifești acea calitate.

  • La ce calitate trebuie să lucrezi cel mai mult?

Informațiile de mai jos te vor ajuta să faci îmbunătățiri în acest sens.

 Ce înseamnă să fii o persoană responsabilă?

Persoanele responsabile își îndeplinesc cu conștiinciozitate obligațiile care le revin acasă, la școală și în comunitate. Ele conștientizează că sunt răspunzătoare de acțiunile lor. Așadar, când fac o greșeală, și-o recunosc, își cer scuze și se străduiesc să corecteze lucrurile.

 De ce ar trebui să-mi doresc să fiu responsabil?

O persoană responsabilă își folosește talentele cu înțelepciune și are mai multe șanse să fie apreciată, să fie tratată ca un adult și să i se acorde libertăți și privilegii.  De asemenea, este, de regulă, generoasă și are mai multe șanse să se bucure de prietenii adevărate. Se simte împlinită și mândră de ea însăși, într-o măsură echilibrată, ceea ce îi sporește încrederea de sine.

 Cum pot deveni mai responsabil?

Pentru a răspunde la această întrebare, citește următoarele declarații. În care dintre ele te regăsești?

„E frustrant să fii tratat ca un copilaș care nu poate să plece de-acasă nici măcar o oră fără să le dea raportul părinților!“ (Kerri)

„Părinții îmi dau, de regulă, voie să ies în oraș cu prietenii fără nicio problemă.“ (Richard)

„Când văd ce fac alții de vârsta mea, îmi spun: «Uau! Pe mine de ce nu mă lasă părinții să fac asta?».“ (Anne)

„În general, părinții mă lasă să fac ce vreau. Le sunt recunoscătoare pentru libertatea pe care mi-o dau.“ (Marina)

Concluzie: Unii adolescenți au parte de mai multă libertate decât alții. De ce?

Adevăr general valabil: Măsura de libertate care îți este acordată depinde adesea de cât de mult le-ai câștigat părinților încrederea.

Gândește-te la ce spun doi tineri citați anterior.

Richard: „În trecut, părinții mei au avut îndoieli cu privire la capacitatea mea de a-mi folosi cu înțelepciune libertatea. Dar în prezent au încredere în mine pentru că m-am folosit de libertatea primită într-un mod responsabil. Nu-i mint când le spun unde merg sau cu cine mă întâlnesc. De fapt, le spun ce vreau să fac fără ca ei să mă întrebe“.

Marina: „Mi-am mințit părinții de două ori în viață și am fost prinsă de fiecare dată. De atunci, sunt mereu sinceră cu ei. De exemplu, le dau detalii despre ceea ce fac, iar când sunt în oraș îi sun. Acum au mult mai multă încredere în mine“.

Ce pui pe primul loc: sarcinile încredințate sau recreerea?

Ai vrea să fii tratat ca Richard și Marina? Dacă da, analizează următoarele domenii ale vieții tale:

COMPORTAMENTUL DE ACASĂ

  • Te achiți până la capăt de sarcinile încredințate?

  • Te întorci acasă la ora stabilită?

  • Îți tratezi părinții și frații cu respect?

La care din aspectele de mai sus crezi că trebuie să lucrezi?

EDUCAȚIA ȘCOLARĂ

  • Îți termini temele la timp?

  • Te străduiești să iei note mai mari?

  • Ai bune obiceiuri de studiu?

La care din aspectele de mai sus crezi că trebuie să lucrezi?

REPUTAȚIA

  • Ești sincer cu părinții și cu alții?

  • Îți administrezi cu înțelepciune banii?

  • Ai reputația de persoană de încredere?

La care din aspectele de mai sus crezi că trebuie să lucrezi?

Sugestie: Alege un domeniu în care trebuie să faci îmbunătățiri. Vorbește cu alții care excelează în domeniul respectiv și cere-le sfaturi sau indrumare.

Scrie pe o foaie modalități concrete prin care poți lucra la o anumită calitate și, timp de o lună, ține evidența progresului tău. Notează într-un jurnal succesele, dar și eșecurile tale. Trage o linie la sfârșitul lunii și vezi cât ai progresat. Succes. Stiu ca poti!