Cum comunicam eficient cu ceilalti

Cum comunicam eficient cu ceilalti

Cum comunicam eficient. Cand vorbim despre procesul de comunicare, vorbim despre abiltatile de care avem nevoie in fiecare zi pentru a interactiona cu o persoana sau un grup de persoane cat mai eficient si placut. Cu cat aceste abilitati sunt mai dezvoltate la o persoana cu atat acea persoana va avea mai multe reusite.

Abilitatile interpersonale includ o varietate de aptitudini cum ar fi:

      • ascultarea,
      • punerea de intrebari,
      • intelegerea limbajului corpului,
  • capacitatea de a intelege
  • gestionarea emotiilor proprii si ale celorlalti.

Persoanele care au aceste abilitati au tendinta de a lucra bine intr-o echipa sau intr-un grup. Ei sunt capabili sa comunice eficient cu ceilalti fie ca sunt prieteni, colegi sau clienti. Prin urmare, aceste abilitati sunt esentiale in toate domeniile vietii: profesional, social sau educational.

Vestea buna este ca aceste abilitati se pot invata si imbunatati prin practica, prin constientizare si prin comunicarea cu ceilalti.

Cu totii avem aceste abilitati inca din copilarie. Diferenta este ca atunci, in copilarie, o faceam inconstient. Uneori atat de natural incat nici nu mai luam in seama modul in care comunicam cu ceilalti.

Care sunt, mai exact, aceste abilitati interpersonale?

Aceste abilitati cuprind o gama larga de competente, cum ar fi:

  • abilitati in comunicare, care, la rand, includ: comunicarea verbala (ceea ce spunem prin cuvinte), comunicarea nonverbala (ceea ce comunicam dincolo de cuvinte- tonul vocii, limbajul corpului) si abilitatile de ascultare (cum interpretam mesajele verbale si nonverbale primite de la ceilalti).
  • Inteligenta emotionala – capacitatea de a intelege si a gestiona propriile emotii dar si ale celorlalti.
  • Capacitatea de a lucra in echipa – modul in care ne adaptam atunci cand trebuie sa lucram in grupuri.
  • Capacitatea de negociere, persuasiune si abilitatile de influentare – cum lucram cu ceilalti pentru a gasi un rezultat acceptabil (castig/castig). Negocierea este un proces ce poate fi folosit pentru a aborda si rezolva dezacordurile dintre oameni cu scopul de a gasi un numitor comun. Persuasiunea este capacitatea de a-i convinge pe cei din grupul de lucru sa creada sau sa gandeasca un anumit lucru.
  • Rezolvarea conflictelor si medierea – cum colaboram cu ceilalti pentru a rezolva conflictele interpersonale intr-un mod pozitiv.
  • Rezolvarea problemelor si luarea deciziilor – colaborarea cu ceilalti pentru identificarea, definirea si rezolvarea problemelor care includ luarea deciziilor cu privire la cel mai bun mod de actiune.

Imbunatatirea si dezvoltarea acestor abilitati interpersonale se realizeaza prin mai multi pasi:

  1. In primul rand, trebuie sa identificam ce trebuie imbunatatit. Acest lucru poate fi facut fie intreband pe ceilalti ce ai mai avea de imbunatatit (in cazul in care feedbackul este sincer si constructiv) sau … intrebandu-te pe tine. Tu cum vezi interactiunea ta cu ceilalti si unde crezi ca mai ai de lucrat? Daca feedbackul este sincer si vine de la persoane in care ai incredere atunci raspunsul este acolo.
  2. Concentrati-va pe abilitatile de comunicare de baza. O vorba din popor spune ca nu degeaba avem 2 urechi si o singura gura. Asta inseamna ca inainte de a vorbi trebuie sa ascultam de doua ori mai mult. Ascultare cu atentie a ceea ce spune interlocutorul, comunicarea verbala si nonverbala, este o abilitate importanta in comunicare. Daca nu intelegeti ceva, puneti intrebari pentru a va lamuri. Doar asa verificati daca celalalt a inteles ce ati vrut sa spuneti sau daca dumneavostra ati inteles ce a vrut celalalt sa transmita. Nu trebuie ignorata nici comunicare nonverbala.
  3. Urmatorul pas ar fi sa imbunatatim abilitatile de comunicare mai avansate: cum sa comunicati mai eficient si mai concret si cum sa ne gestionam emotiile. De ce sunt importante emotiile? Pentru ca uneori emotii precum mania, frustrarea, agresivitatea sau stresul, fac imposibila o buna comunicare. Cel mai bine si mai indicat ar fi sa asteptam (daca acest lucru este posibil) sa treaca aceste stari si abia apoi sa reluam comunicarea.
  4. Urmareste evolutia ta – incepe cu tine pentru a imbunatati comunicarea cu ceilalti. O atitudine pozitiva atrage dupa sine o incredere in tine mai mare. Uita-te cum te raportezi tu la ceilalti. Oameni sunt atrasi de persoane care au atitudine pozitiva si o comunicare cat mai asertiva. Asertivitatea este cheia unei comunicari eficiente. O alta abilitate importanta este inteligenta emotionala. Primul pas pentru a intelege si gestiona emotiile celorlalti este sa intelegi propriile tale emotii si sa le poti gestiona, precum si intelegerea gandurilor, ideilor sau lucrurilor care te motiveaza intr-un moment dat. Acceptand ca  ceilalti pot avea puncte de vedere diferite fata de ale dumneavostra puteti creste eficienta comunicarii. Totodata, poti invata ceva in timp ce castigi respectul si increderea celorlalti.
  5. Foloseste abilitatile interpersonale – poti imbunatati aceste abilitati doar vazand rezultatele unei actiuni si facand imbunatatiri de fiecare data. Lucrul in echipa la serviciu sau acasa ajuta foarte mult la imbunatatirea abilitatilor interpersonale.
  6. Reflecta si imbunatateste – in fiecare zi trece pe un carnetel (o hartie sau pe ce vrei tu) toate actiunile zilei respective. Vezi ce a mers bine si ce a mers mai putin bine. Concentreaza-te pe lucrurile care au mers mai putin bine si vezi cum ai putea sa le imbunatatesti astfel incat aceasi actiune sa aiba rezultate mult mai bune data viitoare. Fii sincer cu tine si recunoaste unde ai gresit sau ce lucru ai facut mai putin bine.

Ca o concluzie, abilitatile interpersonale se pot invata si imbunatati pe parcursul vietii, important este sa fim constienti de importanta lor si efectele benefice aduse.

Comunicarea eficienta este o abilitate interpersonala cheie si invatarea modului in care o putem imbunatati are foarte multe benefcii atat pe plan personal cat si in interactiunea de grup.

Cuvinte cheie