Fragment din Cartea „Medicina isihasta”, scrisa de parintele Ghelasie Gheorghe:
„Noi, în mod obisnuit, avem logica de tip cauza-efect. Crestinismul vine cu o logica aparte, trinitara, care este baza medicinei isihaste si a sacroterapiei. Ca trinitate, realitatea este: supracauza, cauza, efect, care în corespondenta cu Dumnezeu este Tatal, Sfântul Duh, Fiul. În corpul nostru supracauza este sufletul, care emana o energie de informatie a acestei supracauze. Miscarea – vibratia reprezinta cauza si acumularea – continutul reprezinta masa – materia. Însusirile si calitatile supracauzei (sufletului) sunt însesi cauza si efectul. Sufletul se angajeaza în lucrarea de purificare a corpului bolnav mostenit, deoarece noi mostenim pacatele parintilor nostri (noi suntem jumatate creati de Dumnezeu si jumatate nascuti de parinti). Asa ne putem naste cu predispozitii de boala sau deja bolnavi. Se zice ca noi suntem un microcosmos si ne hranim cu lumina cosmica îngereasca, cu materia naturii si din energia mentala omeneasca. Toate deranjamentele din acest complex de “hranire energetica universala” aduc boli.
Bolile de oase se datoreaza lipsei de Energii Harice. Se vor folosi uleiul sfintit, apa sfintita, anafura etc. La sfinti oasele nu putrezesc, fiind pline de Energii Har, cu puteri tamaduitoare.
Prin sistemul nervos, noi facem legatura cu Energiile Îngeresti, cunoscute sub numele de Mental Cosmic. Energia intra prin vârful capului, coboara pe coloana vertebrala pâna la nervii corpului, unindu-se cu mentalul nostru. Si medicina isihasta îsi are centrele ei de energie, cum ar fi chakrele, locul de întâlnire al energiilor (în numar de 3) fiind inima. Medicina isihasta lupta pentru restabilirea acestui centru care s-a pierdut dupa caderea din Rai.
Cele 3 energii care pornesc din inima (unde sunt emanate de suflet) sunt: fluxul energiilor mentale proprii, energii mentale inteligente ale entitatilor spirituale extraterestre (îngeri si demoni sau ale sufletelor raposatilor) si energii intelectuale, gândurile – informatiile tuturor oamenilor; prin nari-nas intra o energie mentala a naturii, prana (cum o numesc indienii), care nu este oxigen, ci de alt tip, intra în creier, coboara pe coloana vertebrala în doua moduri (Ida si Pingala), stiintific identificându-se cu nervii simpatici si parasimpatici.
Dereglarile acestor energii provoaca boala. Prima cauza trebuie cautata în suflet. Toate bolile mentale se asociaza cu boli de inima si la figurat si la propriu. O mare importanta o are somnul în bolile energiilor mentale. Tulburarile de somn au ca efect supraîncordarea nervoasa, pâna la ruperi de nivele nervoase cu efecte dramatice. Atât centrul inimii cât si al sexului fura si fac risipa de energie nervoasa, astfel încât organele nu mai sunt hranite suficient cu energie nervoasa. Asa ca în bolile mental-nervoase tratamentul religios este de mare importanta. Cauta sa nu ai nimic pe suflet, vreun pacat mare care te macina pe ascuns (trebuie sa te spovedesti la preot). Opreste conflictele sentimentale în gât (ca un mârâit fortat si scurt) sau pronunta cuvinte sfinte sau filozofice care absorb gândurile negative. Râsul este o metoda eficienta de descarcare negativa. Si nu uitati de mâncarea nefiarta. Se considera ca orice aliment are o memorie proprie care, intrata în organele noastre, se reproduce. Spune-mi ce manânci, ca sa-ti spun ce simti si ce gândesti. Începi sa manânci carne de vaca sau de porc, ai o memorie ca atare. Postul este un valoros remediu de restabilire si rememorare a adevaratelor energii. Diavolul a inversat si a negativizat memoriile adevarate, iar postul le readuce la normal, de unde rezulta ca postul este revenirea la starea de înger.
Iata un model de mâncare isihasta:
• dimineata: pâine cu fructe si nuci;
• prânz: ghiveci nefiert din legume radacinoase (salata) cu nuci si seminte, cu grâu muiat sau uruiala de grâu ce a fost tinuta la macerat min. 8 h;
• seara: la fel, dar în cantitate mai mica.
O mâncare isihasta este compusa peste 50% din cereale si seminte. În rest, 25% radacinoase, în completare, zarzavaturi si alte ingredinte. Mâncarea nefiarta este satioasa si are multa celuloza, curata intestinele. Hrana se absoarbe aproape integral si organele nu obosesc cu prefacerea în hrana vie, aceasta fiind deja vie.
Închinaciunile si mataniile însotite de contractarea diafragmei cu dilatarea ei, la aplecare expirand si la ridicare inspirând, sunt foarte importante. Rugati-va ca în inima sa se regrupeze toate energiile corpului si sa se purifice prin harul Sfântului Duh.
Sa nu se neglijeze terapia harica prin slujbe bisericesti, apa si ulei sfintite, Sfânta împartasanie. Harul divin este o energie reala. Se elimina ura, dusmania si toate pacatele.”