Educația media nu trebuie să fie o materie în plus pentru elevi, ci să fie inserată în toate disciplinele, pentru a proteja tinerii de manipulările online și influențele ideologice periculoase,
Dacă te confrunți cu asta, este bine să cauți modalități de a te proteja și să știi că nu ești singur. Iată câteva strategii practice.
Ce înseamnă manipularea și cum să o recunosc
- Semne: presiuni repetate, vinovăție excesivă, scapă-te de responsabilitate, promisiuni mari în schimbul a ceva ce vrei, provocări emoționale (rușine, teamă), liant între tine și autoritatea adultului, minimizarea opinii tale.
- Scop: control, să își atingă propriile scopuri fără să țină cont de tine.
Ghid practic de protecție
- Întărește-ți limitele și afirmă-le clar
- Spune-ți în gând: “Nu sunt de acord. Nu pot face asta.”
- Exprimă-ți limitele într-un limbaj simplu și ferm: „Nu te pot ajuta cu asta” / „Nu voi face asta”.
- Fii atent la limbajul tacticilor de manipulare
- Presiuni emoționale: vinovăție, rușine, teamă.
- Îmi promite lucruri mari în schimbul unui lucru mic.
- Îți taie vocea: te întrerup, te fac să te simți nerezonabil.
- Construiește o rețea de susținere
- Vorbește cu un adult de încredere: părinte, alt părinte, diriginte, profesor, consilier școlar, antrenor, rudă apropiată.
- Vorbește și cu prieteni/frati mai mari – poate au trecut prin ceva similar.
- Dacă e nevoie, contactează un serviciu de asistență socială sau psihologică din școală.
- Tehnici de răspuns asertiv, nu agresiv
- Refuz clar: „Nu pot face asta.”
- Explică pe scurt motivul: „Nu mă simt confortabil să fac asta pentru că…”
- Oferă o alternativă neutră: „Pot să fac altceva în loc?”
- Dacă persistă presiunea: „Nu voi discuta despre asta mai mult.” și îndreaptă conversația spre alt subiect sau pleacă.
- Documentează situațiile
- Ține notă despre ce s-a întâmplat: data, ce s-a spus, cine a fost prezent, cum te-ai simțit.
- Exemplu simplu: „14.09, ora 17:00, mi s-a cerut să fac X; m-am simțit obligat/ă, nu am zis da.”
- Plan de siguranță dacă te simți în pericol
- În situații urgente sau de abuz fizic: apelează 112 (număr de urgență în România).
- Caută imediat un adult în care ai încredere și mergi în siguranță lângă el/ea.
- Dacă e posibil, sună sau trimite un mesaj unui prieten/adult din exterior pentru a avea pe cineva care știe unde ești.
Cum să gestionezi conversațiile cu adulții manipulatori
- Folosește fraze scurte și clare: „Nu pot face asta.” „Nu sunt de acord.” „Nu voi intra în detalii despre asta.”.
- Implică o a treia parte neutră: „Voi discuta cu mama/tata/dirigintele despre asta.”
- Evită criticile personale; concentrează-te pe comportament și pe ce vrei să se întâmple în loc.
Resurse pe care le poți accesa
- Școala/liceul tău: diriginte, psiholog școlar, consilier educativ.
- Părinți sau alte rude în care ai încredere.
- Linii de asistență pentru copii și adolescenți în România (poți cere recomandări la școală sau verifica online).
- Dacă simți că situația te periclitează, cere ajutorul autorităților sau al serviciilor sociale.
Câteva fraze utile pe care le poți adapta
- „Nu voi face asta. Nu este în regulă pentru mine.”
- „Mă simt presat/ă și nu vreau să fac asta.”
- „Nu discut despre asta. Te rog să respecți decizia mea.”
- „Voi vorbi cu o persoană în care am încredere despre asta.”
- „Nu pot să te ajut cu acest lucru, dar putem discuta altceva.”
Când să ceri ajutor specializat
- Dacă manipularea te face să te simți prins/ă, vinovat/ă, anxios/ă sau te afectează notabil la școală, relații sau somn.
- Dacă simți că ai fost amenințat/ă, rănit/ă sau hărțuit/ă, cere ajutor imediat.
In orice situație cu care te confrunți exact poți face un plan de răspuns personalizat pentru cazul tău.





