Iata recomandarile pentru : Top 7 filme psihologice de vazut :
1. Labirintul lui Pan / El laberinto del fauno (r. Guillermo del Toro, 2006)
Actiunea se petrece in vara lui 1944. Ofelia este o fetita in varsta de 11 ani, care dupa moartea tatalui pleaca pentru a trai impreuna cu mama ei insarcinata si cu tatal vitreg undeva in regiunile impadurite din Spania, dupa victoria lui Franco. La sosirea in padure, Ofelia este atrasa in inima unui labirint antic de langa moara, unde intalneste un faun vechi. Aparent prietenos, el ii spune Ofeliei ca este fiica de mult pierduta a regelui lumii de dincolo si ca pentru a accesa mostenirea ei, ca printesa, trebuie sa indeplineasca trei sarcini.
Un film descris ca basm modern pentru adulti, care abunda in simbolistica, ne prezinta calatoria initiatica a eroinei, micuta Ofelia. Smochinul, ce reprezinta poarta de trecere catre o alta lume, cea a inconstientului, are forma unui imens organ reproducator feminin, oferind indicii referitoare la aspectul calatoriei interioare – si anume descinderea in feminitate. Smochinul este considerat in numeroase traditii, arbore sacru, simbol al fertilitatii si al cunoasterii. Arhetipul tatalui beneficiaza de o prezentare complexa, atat sub aspectul sau idealizat, cat si al celui malefic portretizat de capitanul Vidal, tatal vitreg. Animozitatea reprimata fata de figurile masculine se releva cu claritate odata cu coborarea in lumea de dincolo, reprezentare bogata a inconstientului copilei.
Cu multi, multi ani in urma, intr-un tinut trist si indepartat, se gasea un munte enorm din piatra aspra, neagra. La apusul soarelui, in varful muntelui, in fiecare noapte inflorea un trandafir magic care facea pe oricine il smulgea nemuritor. Dar nimeni nu a indraznit sa se apropie de el, deoarece spinii lui erau plini de otrava. Barbatii vorbeau intre ei despre frica lor de moarte si durere, dar niciodata despre promisiunea vietii vesnice. Si, in fiecare zi, trandafirul s-a ofilit, neputand sa-si lase darul nimanui … uitat si pierdut in varful acelui munte rece, intunecat, pentru totdeauna singur, pana la sfarsitul timpului.
2. Mal de pierres (r. Nicole Garcia, 2016)
…i se spusese ca era ca cineva din tinutul lunii…
Ecranizare a bestseller-ului de Milena Agus, actiunea din Mal de pierres se petrece in anii 1950 in Franta, unde o cunoastem pe tanara Gabrielle, dornica de implinire emotionala si sexuala intr-o societate profund conservatoare. Avand ca ideal celebrul roman La rascruce de vanturi, Gabrielle dezvolta, initial, o pasiune tulburatoare pentru unul dintre profesorii sai, pentru ca apoi sa fie casatorita impotriva vointei ei cu un fermier din zona, din dorinta parintilor de a o transforma intr-o “femeie respectabila”. Suferind de pietre la rinichi, este internata intr-un sanatoriu pentru a-si trata suferinta fizica. Tendintele isterice ale personajului sunt usor de reperat, dar pe parcurs ce filmul avanseaza si se infiripa o relatie extraconjugala cu unul din pacientii aristocratici ai sanatoriului, suntem atrasi complet in fina demarcatie dintre iluzie si realitate din viata tinerei. Subtilitatile sunt prezente la tot pasul, culminand cu o veritabila rasturnare de situatie menita sa lumineze dinamica interioara a eroinei.
3. Extrem de pervers, socant de violent si diabolic / Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (r. Joe Berlinger, 2019)
Avand la baza povestea celui ce avea sa devina unul dintre cei mai faimosi criminali in serie din toate timpurile, Ted Bundy, filmul ilustreaza, preponderent din perspectiva victimelor, portretul tulburator al psihopatului care, printr-o uluitoare carisma si capacitate de disimulare, ajunge in pozitia unui veritabil seducator, reusind sa starneasca incredibile valuri de atractie printre femei. Filmul este extrem de relevant din perspectiva reliefarii trasaturilor psihopatice si al procesului construirii acelor relatii excesiv de manipulative, pe care acesti indivizi le stapanesc ca niste adevarati maestri ai inselaciunii. Axat mai putin pe investigatiile criminalistice, meritul filmului sta in capacitatea de a schita intr-un mod veridic si complex seductia pe care acest individ o exercita asupra intregului mediu, lipsa de empatie, remuscare, dar si simularea inocentei pe care o afiseaza multimilor hipnotizate. Cei care vor privi cu atentie, vor reusi sa intrezareasca sub aceasta masca halucinanta tulburatoarele rani narcisice ale psihopatului.
Oamenii nu isi dau seama ca ucigasii nu ies din intuneric cu dintii lungi si saliva picurandu-le pe barbie. Oamenii nu isi dau seama ca exista ucigasi printre ei. Oamenii pe care i-au placut, iubit, cu care au trait, lucrat si pe care i-au admirat, s-ar putea dovedi, a doua zi, cei mai demonici.
4. Boy Erased (r. Joel Edgerton, 2018)
Un film tulburator despre supliciul prin care este fortat sa treaca un tanar dupa ce le dezvaluie parintilor orientarea sa homosexuala; o adaptare dupa memoriile lui Garrard Conley, publicate in 2016. Jared, fiul in varsta de 19 ani al unui pastor, este inrolat intr-un proces de “reconversie” in cadrul unui program cu puternice accente religioase, comportamentale (insusirea fortata a unor manierisme considerate tipic masculine) si pseudostiintifice, derivate dintr-un soi de “psihanaliza populara” denaturata. Filmul este relevant nu numai pentru ilustrarea suferintei si a respingerii de care sufera cei ce isi destainuie orientarea sexuala mai putin conventionala, dar si pentru procesul prin care trec parintii, cel de a-si reconcilia credintele, convingerile cu dragostea fata de copilul lor.
Cred ca suntem propriul nostru Dumnezeu. Adica eu cred ca este in noi. In noi toti, nu undeva departe, ascunzandu-se si uitandu-se la noi.
5. Beautiful Boy (r. Felix van Groeningen, 2018)
Cand am transformat cuvintele mele aleatoare si brute in propozitii, propozitiile in paragrafe si paragrafele in capitole, a aparut o infatisare a ordinii si a sanatatii acolo unde a existat doar haos si nebunie.
Un film rascolitor despre multiplele nuante ale luptei cu adictia, bazat pe dublele memorii ale fiului si tatalui, David si Nic Sheff. Filmul ilustreaza, preponderent din perspectiva tatalui, incercarile asidue ale intelegerii mecanismului adictiei si eforturilor sustinute de salvare din mrejele drogurilor. Accentul este pus si pe explicarea motivatiilor comportamentului, a zugravirii golului interior (cu fragmente din jurnalul dependentului), a drogului de electie si al reliefarii dinamicilor interpersonale intre numerosii membrii ai familiei – de la confuzia si dorul fratilor mai mici la neputinta, vinovatia si disperarea membrilor mai in varsta. Am putea spune că Beautiful Boy este o experienta cinematografica prin excelenta, cathartica.
6. Camera / Room (r. Lenny Abrahamson, 2015)
Exista atat de mult locuri in lume. Exista insa mai putin timp, deoarece timpul trebuie sa se raspandeasca foarte subtire pe toate locurile, ca untul.
Un film inedit, o abordare mai putin obisnuita a tulburarii de stres posttraumatic. O tanara este rapita si tinuta in captivitate intr-o camera de dimensiuni reduse, unde ii naste agresorului un fiu. Jack, baietelul de 5 ani, creste crezand ca intreaga lume este redusa la camera-temnita. Viata lor este extrem de atipica, iar tanara mama se straduieste sa creeze un intreg univers, sa ii asigure copilului siguranta, dragoste si suport matern, dar si sa tolereze si sa minimalizeze efectul vizitelor tulburatoare ale agresorului. Mama si fiul pun la cale un plan periculos de evadare, care ii aduce fata in fata cu un nou pericol: gestionarea lumii reale. O poveste despre teroare, abuz, frica si imbratisarea curajului, a sperantei si a capacitatii de vindecare.
7. Stockholm (r. Robert Budreau, 2018)
Filmul ne ofera o versiune dramatizata a intamplarilor ce stau la baza teoretizarii sindromului Stockholm, comportamentul unei victime rapite sau captive care, in timp, petrecand timp intim impreuna cu rapitorul, incepe sa dezvolte sentimente pozitive si sa creeze o alianta cu acesta.
Cazul real din 1973, cel al jafului armat al unei importante banci din Stockholm, se soldeaza cu retinerea, timp de 131 ore, a 4 ostatici dintre functionarii bancii. Pelicula zugraveste, in detaliu, relatia care se dezvolta intre victime si agresori.
Considerat o strategie de supravietuire, survenita in urma unor perioade de stres emotional extrem de accentuat, semnele de empatie si bunatate manifestate de rapitor sunt amplificate, iar separarea de acesta devine tot mai dificila pentru abuzat.
Desi trateaza despre Sindromul Stockholm, asadar cu numeroase si serioase implicatii pentru victime, filmul este conceput ca o comedie neagra, oferind cateva secvente pline de umor si exceland in a face audienta sa inteleaga un concept greu de digerat – atasamentul victimei fata de agresor. (sursa:cafegradiva.ro)