Bronzul, soarele si Vitamina D – totul despre expunerea corecta la soare

Vitamina D este unul dintre cei mai vechi hormoni umani: exista de cel putin 750 de milioane de ani si receptori pentru ea se gasesc in aproape fiecare celula din corpul nostru. Vitamina D poate proveni din alimentatie (suc de portocale, cereale, lapte si iaurt fortitificate, ciuperci, oua, ulei de cod, somon, ton, sardine, macrou), poate fi produsa natural de corp (din colesterol, sub actiunea razelor solare, in forma de Vitamina D3) sau poate proveni din suplimente de vitamine.

Citeste si descopera de ce este atat de importanta Vitamina D, ce inseamna expunerea corecta la razele solare, cat timp trebuie sa stai la soare pentru a produce doza zilnica recomandata (DZR) de Vitamina D si cum obtii un bronz frumos fara a-ti distruge pielea!

Beneficiile Vitaminei D pentru organismul uman

Indiferent de sursa de provenienta, Vitamina D ramane de mare ajutor pentru corpul tau. Descopera mai jos toate beneficiile Vitaminei D!

Vitamina D iti ajuta sistemul imunitar

Vitamina D este necesara functionarii corecte a sistemului imunitar, pentru a putea lupta cu boli usoare (raceala, gripa) sau grave (tuberculoza, scleroza multipla, diabetul de tip 1, boli autoimune). In 1981, britanicul R. Edgar Hope-Simpson se intreba daca nu cumva virusul gripal, care face ravagii in lunile reci si dispare in cele calde, este cauzat de un stimul sezonier legat de soare. Peste 25 de ani, un grup de specialisti a identificat acest potential stimul ca fiind Vitamina D, intr-un studiu de specialitate. Persoanele cu un nivel mai ridicat al Vitaminei D in sange au cu risc cu 6% mai mic de a face scleroza multipla.

Evident, exista un revers al medaliei. Expunerea constanta la radiatiile solare ultraviolete pot afecta sistemul imunitar: daca ai pielea arsa de soare, globulele albe/leucocitele din sangele tau se vor reorganiza, crescand riscul de infectii (de aceea unele persoane fac herpes dupa expunerea prelungita la soare).

Vitamina D iti mentine oasele sanatoase

„Vitamina solara” ajuta organismul sa absoarba si sa retina calciu si fosfor (vitale pentru dezvoltarea sistemului osos), iar niveluri reduse de Vitamina D pot produce rahitism (in cazul copiilor), fracturi osoase, osteoporoza si osteomalacie/calcifiere a oaselor (in cazul adultilor).

Vitamina D te poate proteja de cancer

Persoanele care stau mai mult la soare tind sa se vindece mai repede de boli serioase, spun doctorii. Conform unui studiu, locuitorii din zonele in care zilele sunt mai scurte sunt mai predispusi unor forme de cancer (de colon, ovarian, pancreativ, de prostata, limfom Hodgkin) decat cei care locuiesc in tari unde acesta straluceste mai multe ore pe zi. Dar daca stai prea mult la soare, fara a-ti proteja corespunzator pielea, cancerul de piele este dusmanul tau nr. 1.

vitamina D inima sanatoasaVitamina D iti mentine inima si muschii sanatosi

Muschi puternici = risc scazut de caderi si fracturi si o inima sanatoasa, iar un studiu de specialitate a descoperit o legatura puternica intre nivelul scazut de Vitamina D si sansele crescute de deces ca urmare a bolilor de inima.

 

De cata Vitamina D ai nevoie zilnic si de unde o obtii?

Doza zilnica recomandata (DZR) de Vitamina D este de 10 mcg (400 unitati internationale/UI) pentru copiii de pana la 1 an, 15 mcg (600 UI) pentru persoanele de pana la 70 de ani si 20 mcg (800 UI) pentru persoanele de peste 70 de ani. Specialistii au descoperit ca intre 50 si 90% din Vitamina D din organism este produsa natural de corpul nostru, cantitatea fiind diferita in functie de timpul petrecut la soare, latitudinea la care ne aflam, hainele purtate, prezenta cremei de protectie solara si pigmentatia pielii fiecaruia dintre noi.

stat la soare vitamina DStatul la soare ramane cea mai buna sursa de Vitamina D (cea luata din alimentatie nu este suficienta, iar suplimentele pot crea hipervitaminoza/intoxicare), dar Harvard School of Public Health estimeaza ca 1 miliard de persoane din intreaga lume au deficienta de Vitamina D.

In aceeasi situatie deficitara se afla si persoanele de peste 65 de ani (care produc o patrime din cantitatea de Vitamina D produsa de organismul cuiva de 20 de ani), cele de culoare, supraponderale sau care sufera de boli de ficat/rinichi. Solutia? Fa-ti stocuri de Vitamina D vara, stand la soare corect (organismul nostru o tine la pastrare si o foloseste in lunile reci).

Vitamina D + soarele = o combinatie castigatoare, dar nu uita de SPF!

crema de protectie solara SPF

Cum poti fi sigura ca te expui suficient la soare? Raspunsul este simplu: moderatia este cheia si crema de protectie solara este prietena ta cea mai buna (alege un produs cu un factor de protectie solara/SPF ridicat, care te protejeaza si de UVA, si de UVB). Pentru a intelege mai bine de ce trebuie – pe de o parte – sa te protejezi cand stai mult la soare si de ce – pe de alta parte – specialistii recomanda sa te plimbi in soare cel putin 15 minute/zi, fara protectie, iti explicam pe scurt cum sta treaba cu radiatiile ultraviolete si productia de Vitamina D3.

Cuvinte cheie