Cum prevenim îmbătrânirea prin nutriție echilibrată și renunțarea la mâncarea fast-food

Multe studii ale oamenilor de știință sugerează că îmbătrânirea prematură apare din cauza deteriorării sistemului digestiv, a problemelor de la coloana vertebrală, a altor boli ale sistemului musculo-scheletic, dar și din cauza gândurilor și a atitudinilor negative.

Tratament anti-îmbătrânire prin nutriție echilibrată

Nutriția trebuie să fie echilibrată și aleasă în funcție de vârstă. Se spune că, alimentația poate avea efect anti-age:

  • La vârsta de 20 de ani, alimentația trebuie să fie mai bogată în proteine și grăsimi (ex. unt, lactate, brânzeturi), în substanțe ce normalizează funcțiile sistemului nervos și endocrin
  • La vârsta de 20-30 de ani, metabolismul este mai activ și dieta trebuie să fie echilibrată, să aibă 20% proteine, 20% grăsimi, 60% carbohidrați
  • La vârsta de 30-40 de ani, metabolismul încetinește și riscul de obezitate crește; asta înseamnă că alimentația trebuie să fie mai dietetică, fără multă carne de porc, fără prăjeli, produse fast-food
  • După vârsta de 40 de ani este timpul de revizuit obiceiurile alimentare; nutriția ar trebui să includă o mare varietate de legume, două porții de legume pe zi, trei porții de fructe pe zi ce facilitează activitatea tractului gastrointestinal
  • La pesoanele cu vârsta peste 50 de ani, consumul de zahăr și grăsimi trebuie limitat; cantitatea de proteine se alege în funcție de nevoile fiziologice; lactatele, fructele de mare și produsele din pește au un conținut de grăsimi și sunt recomandate în dietă.

Carnea de porc este mai grasă și poate fi înlocuită cu pește, mai ales cu somon. Se spune că acest pește este foarte gustos și bogat în nutrienți. El are astaxantină – un antioxidant puternic, care este de 65 de ori mai eficient ca vitamina C. Astaxantina crește imunitatea, previne îmbătrânirea prematură, are efect benefic asupra pielii și sistemului nervos.

Consumul de mâncare fast-food și de produse semifabricate este dăunător

Produsele fast-food nu sunt indicate deoarece ele pot duce la obezitate, ateroscleroză, hipertensiune arterială, calculi biliari, carii, ulcer gastric, boli pancreatice, probleme de ficat, boli de rinichi. Aceste produse includ: pizza, shaorma, hamburger, hot-dog, aripioare crispy și altele.

De asemenea și produsele semifabricate au consecințe asupra sănătății, valoare energetică mare, nu sunt dietetice. Ele duc la creșterea în greutate, sunt bogate în grăsimi și carbohidrați.

Alte dezavantaje ale produselor semifabricate:

  • Au multă sare și condimente; prin excesul de sare duc la retenție de apă în organism; în plus, excesul de sare irită stomacul, intestinele și asta ar putea crește riscul de gastrită și colită; de asemenea și excesul de condimente poate afecta rinichii, ficatul și mușchiul inimii
  • Cresc nivelul de colesterol din sânge
  • Au grăsimi și colesterol care afectează compoziția sângelui
  • Au aditivi E care cresc pofta de mâncare, salivația, stresează sistemul nervos, pot afecta ficatul și rinichii producând boli ale acestor organe; în supermarketuri există foarte multe produse cu aditivi deoarece aceștia îmbunătățesc gustul, aroma și cresc durata de valabilitate al acestora.

Trebuie evitate și alimentele modificate genetic, cum sunt de exemplu: boabele de soia din produsele vegetale sau porumbul la conservă.

Alimente și suplimente anti-îmbătrânire

Pentru a arăta grozav la orice vârstă, trebuie introduse în dietă alimente care mențin pielea tânără și suplimente anti-îmbătrânire. Acestea trebuie să conțină anumiți nutrienți, care:

  • Pot întări funcțiile de protecție ale pielii
  • Rețin umiditatea în piele, îi cresc elasticitatea
  • Combat efectele nocive ale factorilor de mediu.

Principalele alimente care mențin tinerețea mai mult timp sunt:

  • Cartoful dulce are vitamina A, menține sănătatea vederii și a pielii; conține și potasiu, cupru, mangan, normalizează nivelul de hemoglobină din sânge și ajută în lupta împotriva atacului nociv al radicalilor liberi
  • Fructe de mare bogate în zinc ce susțin imunitatea, protejează pielea de infecții și de inflamații
  • Ardei grași proaspeți care au vitamina C, cresc producția de colagen în organism ce este important și pentru toate țesuturile conjunctive din corp
  • Mango este bogat în beta-caroten ce regenerează pielea și previne ridurile
  • Verdețurile au vitamina C, luteină, zeaxantină care protejează celulele pielii de uscare
  • Avocado are un efect bun asupra pielii, normalizează nivelurile hormonale, are grăsimi mononesaturate care ajută la sinteza estrogenului și asimilarea unor vitamine; are și potasiu, magneziu, cupru, vitamina E, care previn îmbătrânirea prematură, mențin echilibrul de apă din organism.

O dietă sănătoasă este și cea bazată pe alimente integrale, ce reduc riscul de boli și încetinesc îmbătrânirea organismului.

Cuvinte cheie