Cum să te pregătești mental pentru o competiție sportivă

Folosește aceste recomandări de la profesioniști să te pregătești mental înainte de o competiție importantă.
Dacă te-ai înscris la o cursă importantă sau ești parte dintr-o echipă care vrea să aibă un finiș răsunător, atunci vei dedica luni de zile pentru pregătirea fizică. Însă dacă vrei ca abilitățile tale să fie folosite la maxim, atunci va trebui să te concentrezi și pe pregătirea mentală.
Psihologul sportiv Evie Serventi și sportivii profesioniști Lucy Charles și Shauna Coxsey împărtășesc din cunoașterea lor despre cum să te pregătești mental înainte de o competiție importantă.

Pe ce trebuie să îți concentrezi mintea

Pentru a câștiga, trebuie să fii stăpân pe mintea ta, spune Shauna
Pentru a câștiga, trebuie să fii stăpân pe mintea ta, spune Shauna
”Pentru a câștiga, trebuie să îți controlezi mintea mai mult decât corpul,” spune alpinista Shauna Coxsey – și știe asta pentru că a câștigat fiecare Campionat Britanic la Bouldering la care a participat vreodată.
Iar să fii pregătit mental nu te va ajuta doar în ziua cea mare, ci și ca să ajungi acolo, în primul rând, spune psihologul sportiv Evie Serventi.

Pentru a câștiga, trebuie să îți controlezi mintea mai mult decât corpul

Shauna Coxsey,
Ea explică: ”Fie că ești profesionist sau sportiv amator, e normal să ai o motivație care urcă și coboară când te pregătești pentru un eveniment mare. E bine să fii pregătit pentru asta.”
Când vine vorba despre participare, Evie spune că pregătirea mentală poate face o diferență mare.
”Dacă ai folosit tehnici care să te ajute să stai relaxat și optimist, o să te simți mai puțin anxios și vei avea mai multă încredere în ziua cursei/meciului, și asta va influența performanța ta într-un mod bun,” spune ea.

Lunile de pregătire

Diary and pen
Pregătește-ți zilele de antrenament
Aceasta e perioada în care te vei pregăti conform unui plan bine stabilit pentru ziua cea mare. Evie recomandă flexibilitatea pentru a ușura anxietatea și o abordare realistă în legătură cu cât antrenament poți face în viața de zi cu zi.
”Bucuria e secretul. Munca și viața de familie pot crea multă presiune, iar antrenamentul pentru un eveniment mare va ocupa și el timp prețios,” spune ea.

Trebuie să planifici când te poți antrena printre alte obligații de zi cu zi, astfel încât antrenamentul să fie o plăcere, nu o corvoadă

Evie Serventi
Evie recomandă și o tehnică de relaxare, care e ca o formă de meditație. Poate fi făcută regulat pentru a rămâne calm și relaxat.
Meditația te poate ajuta să te relexezi înainte de o cursă
Meditația te poate ajuta să te relexezi înainte de o cursă
”Respiră adânc și numără până la patru, apoi expiră ușor și numără până la patru, timp în care îți lași toți mușchii să se relaxeze,” explică ea. ”Concentrează-te pe diferiți mușchi cu fiecare expirație.”
Săptămânile de pregătire
”Găsește și îngrijește sursele tale de încredere în săptămânile dinaintea cursei/meciului, căci asta te va ajuta,” spune Evie.
Pentru unii, asta înseamnă să vorbească despre obiectivele lor în social media și să primească încurajări sub formă de comentarii de la prieteni și susținători.
Evie recomandă și ”poziția de putere”, în care stai drept ca un supererou, cu mâinile în șolduri, pentru câteva minute, în fiecare zi. E un fel de reasigurare pozitivă – cu cât practici mai mult sentimentul de putere și încredere, cu atât vei fi mai puternic și mai încrezător.
Zilele de pregătire
Înainte de ziua cea mare, Lucy vizualizează cursa
Înainte de ziua cea mare, Lucy vizualizează cursa
Acum e momentul să reflectezi la antrenamentul tău și să construiești încredere. Concentrează-te pe cât de departe ai ajuns și pe cât de mult s-a îmbunătățit nivelul tău de fitness datorită efortului depus. Dacă ai ratat câteva sesiuni de antrenament, nu-ți bate capul cu asta.
Poți folosi și niște tehnici de vizualizare așa cum face Lucy Charles, triatletă Ironman. ”Mă pregătesc mental la fiecare antrenament, vizualizez cursa, tranzițiile și momentele în care pot câștiga timp și pot face câte o mișcare deșteaptă,” spune ea.
Ziua dinaintea cursei
Shauna, care e prima campioană mondială la bouldering din Marea Britanie, spune că cel mai bine e să fii organizat în avans ca să nu ai stres cu ”lucrurile mici” în ziua cea mare.
”Asigură-te că ai geanta pregătită cu o noapte înainte,” recomandă ea.
Ziua cursei/meciului
E normal să ai emoții care să ducă la stres și îndoieli de sine. Evie spune că poți rămâne calm fiind în prezent și gândindu-te la obiective mici pe care să le atingi în loc de cel principal.
Ea explică: ”Dacă ai un timp anume pe care vrei să-l atingi într-un maraton, te poți simți foarte departe de asta atunci când te pregătești de start și poți deveni anxios și nesigur. În schimb, te poți concentra pe momentul prezent, pe un anumit ritm pe care să-l imprimi cursei, pe gelul pe care-l vei mânca după primii 10km, pe mulțimea care te încurajează etc. Așa vei simți că deții controlul.”
Pe Lucy, care a încheiat de două ori a doua Campionatul Mondial IRONMAN, muzica o ajută să rămână calmă. ”Mereu ascult playlist-ul meu dinaintea cursei în ziua cea mare, asta mă ajută să intru în bula mea, mă calmează și mă ajută să mă concentrez pe ce am de făcut,” spune ea.
Înainte de cursă, Lucy bea și un Red Bull, ca parte din ritualul ei
Înainte de cursă, Lucy bea și un Red Bull, ca parte din ritualul ei
În final, Evie recomandă ca lucrurile să fie ținute în perspectivă pentru evitarea anxietății.
”Sună dur, dar în cazul în care ești sportiv amator, doar ție îți pasă ce faci în concurs. Familia nu te va iubi mai puțin dacă alergi mai încet sau pierzi un meci. Așa că fii blând cu tine și bucură-te de experiență.”
Cuvinte cheie