Efecte psihologice care influenteaza milioane de oameni

Creierul uman ne face, uneori, sa ne comportam irational, sa credem in teorii neargumentate si chiar ne poate schimba amintirile. Cu toate acestea, fiecare decizie pe care o luam are in spate un motiv. Asadar, ce anume determina alegerile pe care le faci?

Iata 7 efecte psihologice care influenteaza milioane de oameni:

1. Necunoscutii pot influenta comportamentul unei persoane. In acest caz se aplica teoria suprematiei afective a lui Zajonc ( facilitarea sociala ). Poti sa te plimbi acasa cu un tricou vechi rupt, dar sa te comporti ca o doamna in public. Cu toate acestea, comportamentul unei persoane nu depinde doar de ea, ci si de numarul de martori neintentionati de care este inconjurata la un moment dat. De exemplu, este posibil ca un barbat sa renunte la locul sau in transportul public pentru a impresiona o doamna. Cum sa eviti capcana? Din cand in cand, intreaba-te: De ce fac asta? Este pentru a impresiona pe cineva si pentru a-l face sa ma placa sau pentru ca imi doresc asta?

2. Interesul altcuiva pentru ceva iti poate creste in mod fals interesul pentru acel ceva. Efectul Hawthorne ( schimbarea de comportament a oamenilor atunci cand se simt sub reflectoare si parte a unui grup) se aplica aici. Un mediu nou iti poate creste interesul pentru un experiment sau eveniment, facandu-te sa te comporti diferit, sa iti dai silinta si sa oferi un rezultat fals pozitiv. De exemplu, intr-un supermarket, ti se ofera sa gusti dintr-o pasta de peste cu o noua aroma, apoi ti se cere sa completezi un chestionar. S-ar putea sa-i dai o nota mare in magazin, dar odata ce ajungi acasa, iti dai seama ca pasta respectiva nu are nimic special. Cum sa eviti capcana? Incearca sa gandesti clar si critic. Raspunsul la un nu inseamna automat acordarea unei note mari doar prin simpla participare la respectivul sondaj.

3. Oamenii isi amintesc mai bine sarcinile neterminate decat pe cele terminate. Este vorba despre efectul Efectul Zeigarnik care spune ca oamenii isi amintesc procesele incomplete sau intrerupte mai bine decat procesele complete. O persoana are mai multe sanse sa-si aminteasca lucruri/actiuni care nu au fost inca finalizate. De exemplu, un chelner isi aminteste de comanda ta pana ti-o aduce si dupa aceea isi indreapta atentia asupra altor clienti. Cum sa eviti capcana? Este mai bine sa termini o actiune pentru a nu ramane blocat in amintiri. Macar sfarseste-o in mintea ta. Te va ajuta sa ramai cu picioarele pe pamant si sa nu devii confuz.

4. Oamenii cumpara lucruri scumpe in mod intentionat. Este vorba despre efectul Veblen (un bun Veblen este unul pentru care o crestere a pretului acestuia va determina oamenii sa cumpere chiar mai mult din acel produs). Altfel spus, e vorba despre o cerere nejustificata din punct de vedere economic pentru produsele scumpe. Acest efect este adesea observat in randul tinerilor carora le pasa in mod exagerat de statutul social. Produsele cu reducere sau bunurile care sunt afisate la vedere sunt considerate de acestia cel piutin demodate. Cum sa eviti capcana? Considera-te prins de acest efect daca esti in cautarea celei mai noi genti Gucci sau a unei excursii peste Ocean doar pentru a crea o alta postare grozava pe Instagram. Cand cumperi un alt lucru scump, intreaba-te: Platesc pentru calitate sau pentru prestigiu social?

5. Oamenii tind sa placa persoanele care gresesc. Acesta este de fapt efectul Pratfall (greselile te fac mai simpatic). Oamenii care prin atitudine si aspect inspira succes, dar gresesc, tind sa para amuzanti si atragatori pentru cei din jur. Asta si pentru ca perfectiunea ne tine la distanta si poate fi deveni chiar iritanta. Cum sa eviti capcana? Nu-ti fie teama sa arati neindemanatic sau sa te comporti gresit! In plus, este mult mai usor sa ne facem prieteni atunci cand suntem noi insine, cei autentici, mai degraba decat atunci cand ne comportam precum niste regi sau regine.

6. Oamenii supraestimeaza cantitatea de atentie pe care o primesc. Efectul reflectoarelor( tendinta sa credem ca in fiecare moment este un reflector asupra noastra, subliniind toate greselile sau defectele noastre, pentru ca lumea sa vada) isi intra in rol. Ai senzatia ca esti privit si ca oamenii observa toate miscarile tale, mai ales greselile. Daca, de exemplu, o femeie a uitat sa aplice rimelul, va trai cu sentimentul ca toata lumea din jur va observa asta si va rade de ea. Cum sa eviti capcana? Ceilalati iti observa greselile mult mai putin decat crezi. Daca ai o pata pe camasa, nu te crampona. . Gandeste-te doar cat de des observi greselile altora… Nu prea se intampla, asa-i?!

7. Cu cat mai multi oameni in jur, cu atat mai putine sanse sa primesti ajutor in caz de necesitate. Efectul martorului/ spectatorului se refera la prezenta unei persoane in fata unei situatii critice, care nu o vizeaza direct si fata de care nu ia atitudine. Cu cat sunt mai multi oameni care inconjoara o persoana care are nevoie de ajutor, cu atat este mai putin probabil ca oricare dintre ei sa ajute efectiv. Daca exista o multime de oameni intr-un singur loc, fiecare dintre ei va fi tentat sa creada ca altcineva va ajuta. Prin urmare, nimeni nu ajuta. Cum sa eviti capcana? Daca te simti brusc rau intr-un loc public, nu chema toata multimea. In schimb, cere-i unei anumite persoane sa vte ajute. Astfel vei avea mai multe sanse sa fii auzit/a.

Cuvinte cheie