Mâncarea potrivită pentru copil dacă are lipsă de fier în organism

In mod special, copiii au nevoie de micronutrienți în organism: fier, zinc, seleniu, cupru, magneziu, vitaminele (A, B6, B12, C, D, E). Aceștia le întăresc imunitatea.

Prin consumul de alimente bogate în aceste elemente crește rezistența organismului și este consolidat sistemul imunitar. Medicii spun că suplimentarea cu mai mulți micronutrienți poate ajuta și în prevenirea îmbolnăvirii și în reducerea riscului de infecție la copii.

Ce rol are fierul pentru menținerea sănătății organismului la copil?

Conform studiilor cercetătorilor, deficitul de fier la copil este asociat cu mai multe probleme de sănătate, cum ar fi: anemie, întârzierea dezvoltării cognitive, tulburări ale sistemului imunitar, probleme mentale, psiho-emoționale, etc.

Acest oligoelement este important la copil, încă de la vârstă fragedă, chiar din primul an de viață. Rapoartele arată că deficitul de fier apare la 50% dintre copiii mici, la 30% dintre școlari, dar și la copiii adolescenți.

Fierul ajută la transportarea oxigenului de la plămâni în întregul organism și la utilizarea oxigenului de către mușchi. El este un element important pentru formarea sistemului nervos, dezvoltarea fizică, psihică, mintală. Face parte din hemoglobină și asigură transportul oxigenului și a dioxidului de carbon. Participă la funcționarea sitemului imunitar, muscular, circulator, glandei tiroide.

Fierul are rol și în sinteza ADN-ului, a celulelor noi, neurotransmițătorilor, enzimelor și proteinelor. El ajută la curățarea organismului de toxine și la realizarea metabolismului celular normal.

Ce boli poate provoca lipsa de fier la copii?

Deficitul de fier la copil se poate observa prin apariția unor simptome precum:

  • Scăderea energiei, slăbiciune musculară, unghii fragile,
  • Somnolență, letargie, scăderea poftei de mâncare
  • Piele palidă și uscată, bătăi rapide ale inimii
  • Stomatită, gingivită, disfagie, urinat involuntar
  • Mâini și picioare reci, căderea părului, amețeală, tinitus
  • Constipație și alte tulburări gastro-intestinale.

Medici spun că poate să apară un deficit de fier latent (la care se produce o scădere a nivelului de fier seric, cu hemoglobină normală) și o anemie feripivă (la care scade hemoglobina, hematocritul și eritrocitele).

 

Insuficiența fierului din corpul copilului poate duce la tulburări mari, ce includ și scăderea imunității.

Carența de fier sau un nivel scăzut de feritină (proteina ce stochează fierul în organism) poate indica insuficiența fierului în corp. Această carență de fier este cauzată de o serie de factori precum:

  • Alimentația săracă în fier, absorbția redusă de fier în corp
  • Alergie la mâncare, dieta vegetariană
  • Boli congenitale, boli dobândite ale ficatului și tractului gastro-intestinal
  • Deficitul de fier din corpul mamei în perioada de sarcină, pierderi de sânge
  • Tratamentele cu anumite medicamente antibiotice.

La copii, deficiența de fier poate duce la:

  • Diaree, tulburări gastro-intestinale, tulburări metabolice
  • Gastrită autoimună, boli inflamatorii intestinale
  • Boli cronice de rinichi, intoleranță la gluten (sau boala Celiacă)
  • Afecțiuni cardiace și cancer.

Alte consecințe ale deficitului de fier la copii sunt:

  • Schimbarea comportamentului, oboseală, letargie
  • Pierderea motivației de a învăța
  • Întârzierea dezvoltării cognitive, psihomotorii
  • Scăderea memoriei și a capacității de atenție
  • Creșterea incidenței de infecții intestinale, răceală, boli cardiovasculare.

Alimente bogate în fier pentru anemie

Prin aportul de fier în organism se previne și se tratează anemia. De asemenea, la copiii cu deficit de fier dacă se aplică un tratament corect (prin suplimentarea acestui oligoelement) se poate preveni capacitatea de învățare mai redusă și susceptibilitatea mare la depresie.

Dacă nu știi ce să mănânci când ai lipsă de fier, atunci poți cere sfatul unui medic nutriționist sau dietetician, care îți va da o listă cu alimente bogate în fier și îți va spune ce este bun pentru anemie. Acesta îți poate da sfaturi cu privire și la prevenirea deficienței de fier la copilul tău, dacă vrei ca acesta să nu ajungă să sufere de anemie.

La copii sunt recomandate anumite alimente bogate în fier precum:

  • Cereale fortificate cu fier, fulgi de ovăz, unt de arahide
  • Ouă, fasole, pește, nuci, linte, soia, năut, tofu
  • Legume verzi, fructe, ficat, creier, rinichi, inimă de porc sau de curcan
  • Semințe de dovleac, quinoa, carne roșie, fructe de mare.

Cele mai important aliment este spanacul, acestea conține foarte mult fier. S-a constatat că o salată de spanac poate asigura necesarul zilnic de fier în organism.

Uneori nu este suficientă o alimentație rațională pentru a acoperi deficitul de fier din organism. În acest caz sunt recomandate suplimente de fier sau preparate care conțin acest oligoelement. Un medic va spune fiecărui pacient cât timp trebuie sa ia fier.

Cel mai bun supliment de fier este acela care conține fier și vitamina C. Despre această vitamină se spune că ajută la absorbția mai eficientă a fierului în organism. Pentru a ajuta producția de globule roșii în sânge sunt indicate și suplimente de acid folic și vitamina B12.

Există formule de fier pentru bebeluși care au un gust plăcut, o tolerabilitate bună, ajută în tratarea anemiei. Acestea au compoziții echilibrate și adaptate vârstei și nevoilor bebelușilor. Acest lucru se discută cu un medic, dar în general un produs cu fier este indicat de la vârsta de 4 luni.

Cuvinte cheie