„Ziua Mondială a Somnului”. Ce semnificație are această zi

„Ziua mondială a somnului” este marcată, anual, în ziua de vineri a celei de-a doua săptămâni întregi a lunii martie. Ziua Mondială a Somnului este o inițiativă a Asociației Mondiale a Medicinii Somnului, cu scopul de a atrage atenția asupra impactului pe care tulburările de somn îl au atât asupra individului, cât și asupra societății.

Un somn bun este definit de trei factori: durată, care trebuie să îi permită persoanei să se odihnească suficient în timpul somnului și să fie alert a doua zi, continuitate, adică somn neîntrerupt, profunzime, astfel încât să înlesnească refacerea fizică și psihică.

Ce semnificație are Ziua Mondială a Somnului

Începând cu anul 2008, ziua de vineri a celei de a doua săptămâni întregi a lunii martie a fost dedicată Zilei Mondiale a Somnului.

Ziua Mondială a Somnului a fost sărbătorită pentru prima dată la inițiativa Asociației Mondiale a Medicinii SomnuluiWASM) și, de atunci, este marcată an de an, având ca obiectiv conștientizarea populației cu privire la importanța somnului în viața noastră, precum și la consecințele nefaste pe care le au tulburările de somn.

Tulburările de somn sunt o epidemie globală, care amenință aproximativ 45% din populația planetei și pun în pericol sănătatea și calitatea vieții. Manifestările din 2016 dedicate acestei zile, sub sloganul ”un somn corect înseamnă sănătate și fericire”, au avut loc în nu mai puțin de 75 de țări.

Somnologia este un domeniu interdisciplinar, care implică specialiști din domenii diferite, ca pneumologie, neurologie, cardiologie, ORL, medicina muncii și altele. Conform unui studiu realizat, aproximativ 60% dintre studenți suferă de o calitate slabă a somnului, iar aproximativ 8% dintre ei îndeplinesc toate criteriile pentru tulburare de somn, respectiv insomnie.

Problemele cu somnul reprezintă a doua cea mai comună afecțiune, după răceală și gripă. Un studiu realizat în Marea Britanie, care a analizat efectele somnului asupra pielii, a dovedit că oboseala se vede pe față.

Persoanele care au dormit numai șase ore pe noapte timp de cinci zile au suferit o creștere netă a ridurilor și imperfecțiunilor, în medie cu 45%. La unele femei, cele două ore de somn în minus au dus la sporirea cu 127% a numărului de coșuri și cu 68% a petelor de roșeață.

Sfaturi utile pentru un somn liniștit

1. Creează un mediu adecvat pentru somn

Este esențial să creezi condițiile potrivite pentru un somn plăcut. În acest sens, dacă deja îți este greu să adormi, un mediu zgomotos sau foarte luminos nu îți va fi de ajutor. În mod similar, temperatura camerei este esențială pentru a putea adormi. Este esențial să-ți adaptezi camera pentru a menține acești factori sub control.

2. Acordă atenție ritualurilor înainte de culcare

Corpul și mintea răspund foarte bine la activitățile programate dinainte, cum ar fi mâncatul și somnul. Prin urmare, o igienă bună a somnului constă în crearea de ritualuri înainte de culcare.

Practic, acestea constau în reducerea treptată a activității, astfel încât să poți trece lin în modul de odihnă. De exemplu, o idee bună este să faci o baie cu apă caldă și să bei o cană de ceai calmant înainte de a merge la culcare.

 

3.Stabilește un program regulat de somn

Citeste si: Lenjeria de pat albă favorizează un somn mai bun, te scapă de insomnie?

 

Cuvinte cheie