Cum să-ți activezi genele anti-îmbătrânire și să trăiești mai mult timp

Adesea ne referim la genele moştenite ca la un dat şi este adevărat, pentru că nu le putem schimba, cercetătorii anunţă că putem avea, de fapt, mai mult control asupra modului în care funcționează ele.
Foto Shutterstock, arhivă
Foto Shutterstock

Ne naștem cu aproximativ 20.000 de gene, care sunt porțiuni de ADN care conțin instrucțiuni pentru celule. Există două copii ale fiecăreia, câte una moștenită de la fiecare dintre părinții noștri.

Oamenii de știință știu că unele gene ne predispun la un risc mai mare de a deveni obezi, de a dezvolta Alzheimer și de a suferi de cancer, de exemplu. Cu toate acestea, obiceiurile legate de stilul de viață se împletesc cu modul în care sunt exprimate genele noastre și pot efectiv să le activeze sau să le dezactiveze pe unele dintre ele. În plus, cercetările au indicat faptul că longevitatea depinde în proporţie de 75% de mediul de viaţă şi doar 25% reprezintă componenta genetică.

„Studiile au arătat că longevitatea la oameni este în proporție de aproximativ 25% ereditară. Ceea ce înseamnă că durata de viață este determinată în cea mai mare parte, 75%, de mediu și doar 25% de genele noastre”, spune profesorul Joao Pedro Magalhaes, șeful Laboratorului de Genomică a Îmbătrânirii și Reîntinerire de la Universitatea din Birmingham.„Dacă faci exerciții fizice, acest lucru induce schimbări în corpul tău care, la rândul lor, afectează modul în care sunt exprimate genele tale. Același lucru este valabil și pentru dietă”, a continuat el.

Deşi în prezent este foarte greu să se traseze o linie de demarcație între modificările stilului de viață, o modificare a expresiei genelor și efectul de antrenare asupra longevității, există unele cercetări promițătoare.

Restricția calorică. Genele anti-îmbătrânire

Dr. Nick Ktistakis, lider de grup la Institutul Babraham, unde cercetătorii studiază procesul de îmbătrânire, spune că există o genă numită mTOR, care reglează modul în care celulele noastre detectează nutrienții.

„S-a demonstrat că reducerea activității mTOR prelungește durata de viață în multe organisme și probabil că ar face acest lucru și în cazul oamenilor. Așadar, reducerea activității mTOR este bună pentru longevitate”, spune el.

O modalitate de a dezactiva eficient mTOR este reducerea caloriilor, potrivit studiilor efectuate pe animale, cărora li s-a redus hrana până la jumătate.

Cu toate acestea, oamenii de știință recunosc că ar fi nevoie de o putere de voinţă extraordinară pentru a face acest lucru, pe de o parte, iar, pe de altă parte, o astfel de abordare radicală ar putea declanșa efecte secundare periculoase, cum ar fi o pierdere prea mare în greutate.

Prin urmare, ei studiază o alternativă farmaceutică, un medicament dezvoltat ca imunosupresor pentru pacienții cu transplant de organe, dar care, la fel ca și restricția calorică, dezactivează mTOR.

Studii separate au susținut dovezile privind reducerea caloriilor pentru a trăi mai mult. Unul realizat de o echipă de la Universitatea Columbia a constatat că persoanele care și-au redus consumul de alimente cu 25% timp de doi ani și-au încetinit îmbătrânirea biologică cu două până la trei procente.

Cercetătorii au remarcat că, deși reducerea drastică a caloriilor nu poate fi aplicată în toate cazurile, postul intermitent (mâncând foarte puțin sau deloc pentru o perioadă de timp determinată, cum ar fi una sau două zile pe săptămână) sau  alimentația cu restricții de timp (consumând alimente într-un interval fix în fiecare zi) ar putea dezactiva mTOR.

Exerciții fizice

Oamenii de știință sunt, de asemenea, încântați de o genă numită FOXO3. Studiile care datează de mai bine de un deceniu arată că aceasta activează autofagia, procesul prin care celulele scapă de părțile vechi și deteriorate, proces vital pentru creșterea duratei de viață sănătoase.

„Studiile noastre au arătat că FOXO3 integrează semnale de la zeci de alte gene care afectează procesul de îmbătrânire. Gândiți-vă la ea ca la o genă superintendentă, care dirijează procesul de îmbătrânire și protejează împotriva bolilor legate de vârstă”, explică Craig Willcox, profesor de sănătate publică și gerontologie la Universitatea Internațională Okinawa din Japonia.

Exercițiile fizice pot activa FOXO3, alertând-o că trebuie să se pună la treabă și să contrabalanseze stresul la care activitatea fizică supune organismul. Ca răspuns, FOXO3 declanșează eliberarea de antioxidanți, care reduc inflamația.

Cât de repede este activată gena depinde de genele și de stilul de viață al unei persoane.

Somnul

Atunci când oamenii de știință de la Universitatea din Rochester au comparat modul în care sunt reglate genele la zeci de animale, ei au descoperit că, în rândul speciilor care trăiesc cel mai mult, genele legate de inflamații și de procesul de transformare a alimentelor în energie au fost atenuate.

Echipa a concluzionat că acest lucru înseamnă că un program de somn nesănătos sau expunerea la lumină pe timp de noapte ar putea crește expresia genelor care reduc durata de viață în rândul oamenilor, în ciuda faptului că studiul lor s-a concentrat pe animale.

Ceai verde, broccoli, portocale și fructe de pădure

O altă genă de interes pentru specialişti este AMPK, genă a cărei activare este corelată cu longevitate.

„AMPK este adesea considerată «comutatorul principal» al metabolismului nostru și, de asemenea, este văzută ca o joncțiune centrală pentru multe căi sensibile la nutrienți asociate cu longevitatea”, spune dr. Harpal Bains, directorul medical al Clinicii Harpal din Londra.

Atât ceaiul verde, cât și antioxidantul quercetină, care se găsește în ceapă, broccoli, citrice și fructe de pădure, pot activa AMPK, spune specialistul.

Cuvinte cheie