Cum se produce detoxifierea organismului, când este recomandată și ce trebuie să faci?

Felul în care te raportezi la corpul tău este un factor important care îți influențează starea de sănătate. Atenția pe o acorzi alimentației, odihna de calitate, alegerea unui stil de viață activ sunt doar câteva lucruri pe care le poți face, pentru a-i arăta corpului tău că îți pasă de nevoile sale și pentru a avea o relație echilibrată cu el. Cu toate acestea, știm că să respectarea cu strictețe a tuturor acestor lucruri, tot timpul, este o adevărată provocare, mai ales în perioadele în care stresul e la ordinea zilei și obișnuiești să mănânci dezordonat și să dormi prea puțin.

 

După astfel de perioade, pentru a-ți reechilibra starea de sănătate, detoxifierea organismului este o opțiune pe care merită să o iei în considerare. În rândurile care urmează îți vom prezenta ce este detoxifierea, ce presupune detoxifierea organismului și când este recomandată.

 

Detoxifierea organismului. Informații generale

Pentru a înțelege procesul detoxifierii, este esențial să fim conștienți de toxinele care există peste tot și care, inevitabil, ajung și în organismul nostru. „Adevărul este că trăim într-o mare de toxine, care ne distruge corpul și mintea”, afirmă Mark Hyman, doctor și autorul cărții What the Heck Should I Eat?

Toxinele sunt substanțe organice, mai frecvent proteice, care au acțiune toxică, fiind produse de organisme vegetale sau animale. Există două tipuri de toxine:

  • Toxine interne (endogene): reziduuri generate natural prin metabolismul nutrienților, resturi de celule moarte;
  • Toxine externe (exogene): fum, particule de praf, medicamente, aditivi alimentari, substanțe chimice.

Cu alte cuvinte, suntem expuși, fie că vrem, fie că nu, la o mulțime de toxine externe, care pot avea efecte negative serioase asupra sănătății, printre care: stări de balonare, de oboseală, dureri de cap, acumularea excesivă a kilogramelor etc.

Detoxifierea este procesul natural de eliminare și de neutralizare a toxinelor din organism. Printre principalele mecanisme de detoxifiere a organismului nostru se numără colonul și ficatul, cărora le vom dedica două capitole separate. Din cauza activităților cotidiene, care implică stres, oboseală, alimentație dezechilibrată, capacitatea de detoxifiere a organismului nu mai este suficientă, ceea ce duce la acumularea toxinelor în propriul corp. În acest moment, o cură de detoxifiere este necesară și binevenită.

Când este recomandată detoxifierea?

Specialiștii recomandă cura de detoxifiere o dată la 6 luni, însă poți apela la aceasta și mai devreme, în următoarele situații:

  • Te simți copleșit de oboseala psihică și/sau fizică;
  • Ai probleme cu trigliceridele sau cu colesterolul;
  • Ai probleme digestive, precum constipația sau senzația de balonare;
  • Te simți epuizat și vrei să îți reîncarci depozitul de energie;
  • Îți dorești să dai jos câteva kilograme.

De asemenea, detoxifierea este binevenită după sărbători, perioade în care am consumat multe preparate din carne.

 

În unele cazuri, însă, detoxifierea nu este recomandată: copiilor, femeilor însărcinate, bătrânilor, persoanelor anemice. Chiar dacă nu faci parte din aceste categorii, este indicat să consulți un medic specialist, cu care să alegi cea mai potrivită cură de detoxifiere pentru tine și nevoile tale. Totodată, și analizele de sânge sunt necesare, pentru că detoxul nu este o alegere bună pentru persoanele care au pietre la rinichi, tensiune arterială sau început de diabet.

Cura de detoxifiere: ce e indicat și ce e de evitat

Alimentația joacă un rol cheie în detoxifierea pe care ți-ai propus-o. Fie că optezi pentru detoxifierea organismului în 3 zile, fie pentru detoxifierea organismului în 7 zile, este important să cunoști alimentele care te vor ajuta să faci față provocărilor detoxului. Pentru că da, să alegi să ții o cură de detoxifiere nu este un lucru tocmai simplu: e nevoie, în primul rând, de conștientizare, iar apoi de multă determinare. Iată ce poți consuma pe parcursul drumului către echilibrul sănătății tale:

  • Apă

Pentru un proces de detox complet, hidratarea este esențială, de aceea îți recomandăm să bei minimum 6 pahare de apă pe zi.

  • Lămâi 

Știai că există o cură de detoxifiere cu lămâie? Tot ceea ce trebuie să faci este bei apă cu suc de lămâie dimineața, pentru a-ți pregăti sistemul digestiv pentru o nouă zi.

  • Avocado

Datorită conținutului de fibre și antioxidanți, avocado reprezintă o opțiune pe care o poți include în alimentația ta. Îți sugerăm să îl consumi preparat cât mai simplu, pentru a te bucura de toate proprietățile sale.

  • Citrice

Citricele sunt o variantă binevenită într-o cură de detoxifiere a organismului, întrucât conțin antioxidanți, fibre și vitamine, utile în procesul de eliminare a toxinelor.

  • Varză

Sulful conținut de varză este benefic pentru sănătatea ficatului, scăzând în mod eficient colesterolul.

  • Broccoli

Antioxidanții din broccoli curăță organismul, în timp ce enzimele sale contribuie la funcționarea eficientă a sistemului digestiv.

  • Sfeclă

Poți consuma sfecla fie în diverse rețete, fie crudă, fiind benefică pentru sănătatea ficatului și a sistemului digestiv. De asemenea, conține fibre, magneziu, calciu, fier și vitaminele A și C, niacină și acid folic, ceea ce o transformă într-un aliment potrivit în lupta contra cancerului și a bolilor de inimă. Un alt avantaj al sfeclei este acela că te poate ajuta să dai jos acele kilograme de care ți-ai propus de ceva vreme să scapi.

  • Pește de apă rece 

Datorită conținutului foarte mic de toxine, dar și a cantității mari de grăsimi bune, acest aliment împiedică apariția inflamațiilor în corp. Totodată, proteinele conținute ajută în procesul de detox.

  • Pui de țară

Puii crescuți la țară, fără hormoni și antibiotice, sunt recomandați în detoxifiere, deoarece conțin proteine de calitate, benefice pentru sănătate.

Ceaiurile sunt binevenite într-o cură de detoxifiere, având o cantitate semnificativă de antioxidanți. Printre beneficii se numără îmbunătățirea stării de sănătate a ficatului, întărirea sistemului digestiv, purificarea sângelui, creșterea imunității împotriva infecțiilor și a bolilor bacteriene.

Ce trebuie să eviți în perioada detoxului?

Dacă îți dorești o detoxifiere corectă, la finalul căreia să îți reechilibrezi starea de sănătate, trebuie să ții cont de faptul că există o listă cu alimente ce nu sunt recomandate în această perioadă, printre care:

  • Alimentele procesate (de tip fast-food, sucurile concentrate etc.)
  • Lactatele 
  • Produsele pe bază de grâu (pâine, paste, cereale, biscuiți, prăjituri)
  • Zahărul, îndulcitorii naturali sau artificiali
  • Alcoolul 
  • Carnea de porc sau de vită

Detoxifierea ficatului

Printre simptomele care indică probleme de sănătate ale ficatului se numără starea de greața, de oboseală, somnul de slabă calitate, lipsa de concentrare, irascibilitatea, halena, transpirațiile abundente și urât mirositoare. Astfel, dacă prezinți aceste simptome, este indicat să apelezi la ajutorul unui medic specialist. Dacă primești acordul acestuia, e timpul să începi să urmezi un program de detoxifiere care să respundă problemei și nevoilor tale.

Alimentele binevenite în timpul detoxului ficatului sunt semințele, fructele, legumele și peștele, pe care le vei consuma zilnic, împărțindu-le în 5 mese: 3 principale și două gustări, stabilite împreună cu medicul nutriționist. În plus, și sucurile naturale sunt recomandate în această perioadă, printre care se află și sucul de lămâie și sfeclă roșie, sucul de portocale și țelină, sucul de morcovi și sfeclă roșie. Pe de altă parte, există și o serie de alimente de evitat: cafeaua, alcoolul, grâul, dulciurile etc.

În urma curei de detoxifiere a ficatului, îți vei redobândi echilibrul stării de sănătate: îți vei regla digestia, vei elimina excesul de apă, te vei bucura de un somn odihnitor și îți vei reîmprospăta respirația. Un alt beneficiu al detoxifierii ficatului constă în umplerea „depozitului” intern cu energia care te părăsise în ultima perioadă.

Detoxifierea colonului

Un alt subiect de interes în ceea ce privește sănătatea organismului este detoxifierea colonului. Acest lucru se întâmplă dat fiind numărul mare al celor care suferă de balonare, constipație sau de sindromul colonului iritabil. Cauzele principale ale problemelor legate de colon sunt toxinele provenite din alimentele procesate, care conțin o cantitate mare de aditivi, dar și toxinele din medicamente, din apă, din aerul poluat. Astfel, colonul mai este denumit și „groapa de gunoi” a organismului, întrucât el este spațiul de depozitare a toxinelor care se acumulează.

Pentru a goli „groapa de gunoi” a organismului, un program de detoxifiere a colonului este necesar. În această perioadă, hidratarea corespunzătoare este esențială, întrucât fibrele solubile și insolubile, regăsite în alimente, au nevoie de apă pentru a curăța eficient colonul. Pe lângă cantitatea necesară de apă, ține cont să incluzi în cura de detoxifiere un măr pe zi și legume cu frunze verzi, surse foarte bune de fibre solubile și insolubile. De asemenea, o linguriță de pudră de Spirulină, care are numeroase beneficii pentru o stare de sănătate echilibrată. Fiind luată ocazional, ajută la curățarea tractului intestinal, datorită conținutului de clorofilă.

Recomandări pentru un program de detoxifiere complet

Pe lângă alimentație, detoxifierea organismui cuprinde și alte lucruri pe care este indicat să le incluzi în viața ta. Pentru a-i dovedi corpului tău că îți pasă de nevoile sale și pentru a primi, la rândul tău, un răspuns pozitiv din partea lui, iată ce mai poți face:

Fii activ 

Activitatea fizică are numeroase beneficii pentru sănătatea ta: te ajută să slăbești sau să îți menții greutatea și contribuie la reducerea inflamației  Este recomandat să faci cel puțin 150 de minute de exerciții fizice, de intensitate moderată, în fiecare săptâmână. Făcând un calcul simplu, mai puțin de 22 de minute își pot spune cuvântul, în mod pozitiv, asupra stării tale generale.

Odihnește-te

Somnul de calitate este un factor-cheie în orice program de detoxifiere a organismului, întrucât contribuie la eliminarea toxinelor acumulate pe parcursul zilei. Pentru un stil de viață echilibrat, este indicat să dormi între 7 și 9 ore în fiecare noapte și să nu te culci la ore foarte târzii.

Folosește produse cosmetice naturale

Produsele cosmetice naturale (deodorante, creme, șampoane etc.) conțin mult mai puține chimicale, dar sunt la fel de eficiente precum celelalte, uneori chiar mai potrivite nevoilor tale.

Ori de câte ori optezi pentru detoxifierea organismului, sub îndrumarea unui specialist, alegi, de fapt, să regăsești armonia stării tale de sănătate.

Cuvinte cheie