Acces telefonic la informații esențiale pentru vârstnici

Acces telefonic la informații esențiale pentru vârstnici

În anul 2022, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor, operată de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat 13.001 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare, sprijin material sau emoțional. Din totalul apelanților, 50% provin din mediul rural și din orașe mici, 32% au între 70 și 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.

Populația României în continuă îmbătrânire – cifre îngrijorătoare!

Populația României numără 3,72 milioane de vârstnici (65+), reprezentând 19,2% din populație, potrivit datelor provizorii ale recensământului realizat în România, runda 2021.

România se confruntă cu o îmbătrânire rapidă a populației. Se preconizează că, până în anul 2050, persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populația României (27,7%), iar ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va crește de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%, potrivit analizei recente realizate de către Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Acest lucru se întâmplă în contextul soldului negativ al migrației externe, al ratelor scăzute de natalitate și al creșterii speranței de viață.

Telefonul Vârstnicului, o hartă a serviciilor sociale și un centru de consiliere pentru persoanele vârstnice

Înființat în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, serviciul social Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanți unici, beneficiari ai programului, proveniți din toate colțurile țării.

Apăsați de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară, singurătate, marginalizare, seniorii sună la numărul gratuit 0800 460 001 pentru a găsi ascultare, consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic și material.

Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații actualizate, obținute facil și gratuit.

În 2022, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor. În România există o proporție semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani, care necesită servicii specializate pe termen lung, precum  îngrijire personală, asistență medicală, menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor.

Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material. Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Naționale de Pensii Publice, preluate de CNPV.

130 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale sau personale.

La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informații punctuale, practice și actualizate și găsesc soluții la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.

 

Cuvinte cheie