Comunicarea verbală. Cum ne putem îmbunătăți această abilitate

Comunicarea verbală stă la baza tuturor legăturilor pe care le stabilim cu cei din jur și se referă la schimbul de informații dintre cel puțin două persoane. Atunci când comunicăm, nu o facem doar la nivelul cuvintelor, ci și prin elemente nonverbale, precum zâmbetul,privirea, postura corpului etc.

Comunicarea verbală

Se referă la comunicarea prin intermediul rostirii cuvintelor și poate fi:

  • Orală – cea pe care o folosim pentru a ne exprima în relațiile cu ceilalți, în viața de zi cu zi, lalocul de muncă, la magazine, la telefon etc.
  • Scrisă – cea care are loc printr-un mijloc de comunicare indirect, cum ar fi sms-ul, e-mail-ul, documente scrise, cărți, reviste, ziare, social media etc.

Comunicarea non-verbală

Oamenii comunică folosind mult mai mult decât simplele cuvinte rostite: prin gesturi, expresii faciale, mers, postura corpului, contactul vizual; toate aceste aspecte reprezintă comunicarea non-verbală. Aceasta parte a comunicării are un impact semnificativ asupra mesajelor transmise.

Comunicarea paraverbală

Este o formă a comunicării non-verbale și include elemente precum:

  • Tonul vocii;
  • Volumul vocii;
  • Ritmul, intonația și accentul vorbirii;
  • Pauze, viteza vorbirii;

Veri să îți îmbunătățești comunicarea verbală?
Programează o ședința cu un coach al clinicii și fă progrese încă din prima ședința.

În procesul comunicării cea mai mare pondere îi revine comunicării non-verbale, cu 55% (limbajul corpului, mișcare, expresii faciale), urmată de cea paraverbală – 38%, în timp ce comunicarea verbală (cuvintele) reprezintă doar 7% din ceea ce comunicăm.

Comunicarea verbală și cea non-verbală se împletesc într-un mod firesc. Limbajul non-verbală este un indiciu important pentru „citirea” mesajului adevărat, adânc, ce ne este transmis. Mai mult, expresiile faciale pot dezvălui multe informații prețioase. Psihologul Paul Ekman și-a dedicat cariera studierii expresiilor faciale ale ființei umane.

Comunicarea verbală
Comunicarea verbală

Pe baza acestor studii au fost definite șapte emoții umane fundamentale: mânia, frica, bucuria, tristețea, uimirea, dezgustul și disprețul.

Contează ceea ce comunicăm, însă contează mai ales modul în care comunicăm. Când o persoană afirmă „nu am nimic, sunt bine”, dar tonul vocii sale și expresia facială denotă

tristețe, ne va fi greu să o credem.

Comunicarea estetică și vizuală

Comunicarea estetică este realizată prin intermediul artei, fie că vorbim despre pictură, dans, muzică ori sculptură, în timp ce comuncarea vizuală se referă la ilustrații, grafice, prezentări etc.

Veri să îți îmbunătățești comunicarea verbală?

Tot un tip de comunicare în afaceri îl reprezintă și comunicarea companiilor și brandurilor cu clienții prin intermediul reclamelor, tehnicilor de marketing și promovare, relațiilor publice etc.

Comunicarea interpersonală – reprezintă comunicarea între două persoane, este cea care ne ajută să-i cunoaștem pe ceilalți, să creăm și să păstrăm legăturile umane. Ea poate fi directă (nemijlocită) și indirectă (mijlocită de tehnologie sau alte metode);

Comunicarea de grup – are loc în colectivități umane restrânse, echipe, familii, cercuri de prieteni etc. Prin intermediul acestui tip de comunicare se face schimb de idei și de emoții, se caută soluții pentru rezolvarea problemelor, se iau decizii și se aplanează conflicte.

Comunicarea verbală
Comunicarea verbală

Bariere în comunicarea verbală

Uneori comunicarea poate suferi distorsiuni, din cauza unor limitări, denumite bariere, cum ar fi:

Bariere interne în comunicarea verbală

  • Factori fiziologici/psihologici – starea de sănătate a interlocutorilor, starea emoțională, stări precum foamea, setea, nevoia de somn etc.;
  • Decodarea incorectă a mesajului, din cauza diferențelor de sens pe care oamenii îl acordă aceluiași cuvânt;
  • Distorsiuni legate de diferențele de atitudini, convingeri, sisteme de valori, experiențe de viață;
  • Tendința de a evalua, de a judeca sau a dezaproba mesajul transmis; are loc atunci când diferențele între imaginea de sine și cea exterioară sunt disproporționate sau dacă interlocutorul nu este sigur pe sine.
  • Formularea defectuoasă a mesajului – formularea neclară sau incompletă a mesajului, în mod intenționat sau nu;
  • Limitele individuale în transmiterea și în receptarea mesajului – viteza devorbire/gândire; capacitatea de reținere/prelucrare a informației.

Bariere externe în comunicarea verbală

  • Mediul fizic, spațiul în care se desfășoară comunicarea – nivelul zgomotului, iluminarea, temperatura etc.;
  • Distanța fizică dintre interlocutori – fie cei doi nu se aud reciproc, fie stau prea aproape;
  • Stimuli vizuali/olfactivi etc. ce distrag atenția (mobilierul, vestimentația, mirosuri etc);
  • Orele/circumstanțele nepotrivite pentru comunicare;
  • Întreruperile repetate care provoacă o stare de stres;

Îmbunătățirea abilităților de comunicare verbală

Comunicarea permite stabilirea și menținerea relațiilor cu ceilalți, și, dacă aceasta este deficitară, poate duce la neînțelegeri pe toate planurile, atât personal,cât și profesional.

De aceea este important să ținem cont de câteva idei pentru o comunicare cât mai eficientă cu cei din jurul nostru:

  • Învățați să stăpâniți arta de a asculta – este foartei mportantă în comunicarea verbală.
  • Ascultarea activă este o abilitate foarte importantă, ascultarea cu atenție a interlocutorului fiind vitală pentru o bună comunicare.
  • Fiți pregătiți să vă ascultați interlocutorul – concentrați-vă pe ce are de spus acesta, și nu pe ceea ceurmează să îi răspundeți;
  • Păstrați-vă mintea deschisă și evitați să generați prejudecăți despre interlocutor–încercați să lăsați deoparte ideile preconcepute asociate cu sexul, etnia, accentul, clasa socială sau aspectul fizic al interlocutorului;
  • Concentrați-vă pe direcția principală a mesajului – încercați să înțelegeți ce are de spus, dar încercați să „citiți” și printre rânduri.
  • Evitați orice ar putea să vă distragă atenția de la conversație. De exemplu, dacă există mult zgomot de fond, propuneți-i interlocutorului să mergeți înaltă parte pentru a vorbi;
  • Fiți obiectiv;
  • Încercați să folosiți toate informațiile pe care le aveți, și nu vă bazați doar pe una sau două idei;
  • Folosiți un ton cald și prietenos cu ceilalți, zâmbiți este dovedit științific că suntem atrași de oamenii care sunt prietenoși, pentru că ne fac să ne simțim bine și ne generează o stare placută;
  • Gândiți-vă bine la ceea ce ați vrea să spuneți, înainte de a vorbi – de cele mai multe ori, este indicat să nu spunem tot ceea ce ne trece prin minte, dacă acea informație nu aduce un autentic plus de valoare;
  • Nu vorbiți prea mult – o persoană care vorbește în exces poate fi considerată obositoare pentru că domină conversația. Sunt puțini cei cărora le place să fie în preajma unor astfel de persoane care acaparează conversația;
  • Fiți autentic – încercați să fiți sincer și transparent atunci când comunicați cu ceilalți;
Comunicarea verbală
Comunicarea verbală
  • Fiți clari și conciși în exprimare, pentru ca mesajul să fie cât mai bine înțeles;
  • Respectați-vă interlocutorul – acordați atenție celor spuse de interlocutor, fiți modești;
  • Exprimați-vă punctul de vedere fără a-i răni pe ceilalți; ascultați ceea ce au de spus ceilalți și răspundeți fără a deveni agresiv, chiar și atunci când nu sunteți de acord cu ceea ce auziți;
  • Fiți încrezător – încrederea se simte din cuvintele pe care le folosiți, din tonulvocii, din contactul vizual, din limbajul trupului;
  • Fiți atent la limbajul corpului și la tonul vocii, pentru că aceste elemente non-verbale sunt cele care transmit interes și respect pentru interlocutor;
  • Adaptați-vă mesajul în funcție de interlocutor, astfel încât să fiți înțeles;

Veri să îți îmbunătățești comunicarea verbală?

Îmbunătățirea abilităților de comunicare verbală și non-verbală necesită o conștientizare constantă, eforturi susținute și dorința stabilă de autoîmbunătățire. Singurul mod prin care se poate obține aceasta creștere este practica.

La fel de importantă în interacțiunile cu ceilalți este și „prima impresie” – pe care ne-o formăm atunci când întâlnim o persoană pentru prima dată, pe baza felului în care arată, vorbește și se comportă, precum și pe baza a ceea ce am auzit despre aceasta.

Prima impresie ghidează comunicările viitoare, într-o oarecare măsură. Ea poate fi revizuită ulterior și chiar trebuie constant actualizată cu noi informații despre persoana respectivă, pe măsură ce o cunoaștem mai bine.

Comunicarea în relația de cuplu

Într-o relație de cuplu comunicarea joacă un rol vital. Pentru că fiecare persoană are un stil de comunicare diferit și nevoi diferite, cuplurile sunt obligate să găsească un mod potrivit de a comunica.

Este indicat să:

  • Comunicați clar, fără întreruperi;
  • Vă gândiți bine la ceea ce vreți să comunicați;
  • Vorbiți constant despre ceea ce simțiți și despre ceea ce vă îngrijorează;
  • Va asumați ceea ce spuneți;
  • Va ascultați partenerul – încercați să vă puneți în locul acestuia și să înțelegeți intențiile sale, sentimentele, nevoile și dorințele – adică să dați dovadă de ceea ce se numește empatie;
  • Împărtășiți și sentimentele pozitive cu partenerul, spuneți-i că îl apreciați;
  • Folosiți un ton al vocii cald și deschis;
  • Va amintiți că nu trebuie să aveți întotdeauna dreptate – mai ales dacă nu estevorba despre o problemă serioasă.

Concluzii

Modul în care comunicăm cu ceilalți joacă un rol crucial pentru identitatea noastră personală, având efect atât asupra vieții profesionale, cât și asupra celei personale. De aceea, este necesar să acordați atenție modului în care comunicați și să încercați constant să îmbunătățiți această abilitate.

Cuvinte cheie