Cum sa scapi de frici. De la durere la putere

ÎNFRÂNGE-ȚI FRICILE ȘI ÎMPLINEȘTE-ȚI POTENȚIALUL!

In cartea sa  „CHIAR DACĂ ȚI-E FRICĂ… ACȚIONEAZĂ.” , Susan Jeffers , doctor în psihologie și autoarea mai multor volume de „self-help”, care au cunoscut un succes răsunător la public, te  ajuta să îți identifici, înțelegi și în cele din urmă, înfrângi, fricile personale, pentru a reuși astfel să obții mai mult de la viață.

DE CE NE ESTE TEAMĂ?

Potrivit lui Jeffers, frica poate fi defalcată pe trei niveluri.

PRIMUL NIVEL: Povestea de suprafață – include două tipuri de temeri:

1. cele care se „întâmplă pur și simplu: bătrânețea, invaliditatea, pensionarea, singurătatea, plecarea copiilor de acasă, etc.

2. cele care necesită o anume acțiune: reluarea studiilor, luarea deciziilor, schimbarea carierei, legarea de prietenii, încheierea sau începerea unei relații, vizita la medic;

AL DOILEA NIVEL: temeri care implică egoul: refuzul, succesul, eșecul, vulnerabilitatea, să fii înșelat, să fii neajutorat, dezaprobarea, pierderea, etc

AL TREILEA NIVEL: Atitudinea de genul: Nu pot să fac față!

„Ca să-ți diminuezi temerile, nu trebuie decât să-ți crești mai mult încrederea în propria capacitate de a face față la orice îți apare în cale.”

ADEVĂRURILE FRICII

Autoarea redă câteva realități pe care le-a descoperit cand a trebuit să învețe să se descurce din nou singură:

ADEVĂRUL NR. 1: Frica nu dispare niciodată atât timp cât continui să mă dezvolt, cu alte cuvinte, frica ta nu va dispărea, dar relația ta cu ea se va schimba;

ADEVĂRUL NR. 2: Singura modalitate de a scăpa de frica de a face ceva este să fac lucrul respectiv; altfel spus, frica de anumite situații dispare abia în momentul în care te confrunți cu ele;

ADEVĂRUL NR. 3: Singura modalitate de a mă simți mai bine în propria piele este să acționez; pentru că, atunci când ai făcut ceva ce nu știai sigur că poți face capeți și un plus de încredere în sine foarte valoros.

ADEVĂRUL NR. 4: Nu numai eu simt teamă atunci când mă aflu pe un teritoriu necunoscut, ci toată lumea o simte; dar asta nu trebuie să ne împiedice să acționăm.

ADEVĂRUL NR. 5: Să acționezi, chiar dacă ți-e frică, este mai puțin înspăimântător decât să trăiești cu frica profundă ce provine din sentimentul neputinței; altfel spus, teama resimțită dacă nu îți asumi riscuri este mai mare decât cea resimțită atunci când îți asumi riscurile;

Jeffers numește aceste realități ADEVĂRURILE FRICII, adăugând în legătură cu ele:

„Trebuie să te hrănești cu ele în permanență până devin parte din ființa ta – până începi să-ți schimbi comportamentul și să te îndrepți către scopurile dorite, în loc să te retragi.”

NU FRICA ESTE PROBLEMA

Din moment ce toată lumea resimte frică, concluzia este că nu frica este adevărata noastră problemă, ci modul în care o stăpânim.

 „Pentru unii frica este irelevantă. Pentru alții, creează o stare de paralizie. Primii își stăpânesc frica de pe o poziție de putere (prin alegere, energie și acțiune), pe când ultimii o stăpânesc de pe o poziție de durere (prin neputință, depresie și paralizie)… Secretul de a face față fricii îl constituie trecerea de la o poziție de durere la una de putere. 

ASUMĂ-ȚI RESPONSABILITATEA!

Autoarea aduce în discuție faptul că mulți dintre noi ne plângem de propriile vieți, uitând că tot noi suntem singurii care deținem cu adevărat controlul asupra destinului nostru.

„Dintr-un motiv sau altul, tu alegi, conștient sau inconștient, să rămâi la un loc de muncă oribil, tu alegi să-ți urăști viața fiindcă ești singur, tu alegi să rămâi într-o relație distructivă, tu alegi să o lași pe fiica ta să te înnebunească, tu alegi să sabotezi tot ce este bun în viața ta… sau orice altceva e valabil pentru tine.”

Autoarea dezvăluie aici graficul De-la-durere-la-putere și te învață să îl aplici în viața ta. Jeffers îți pune la dispoziție chiar și un vocabular pe care să îl folosești ca semn al evoluției tale dinspre „durere” spre „putere”, oferindu-ți explicații detaliate în legătură cu diferențele pe care le presupune la nivel emoțional și psihologic folosirea unor anumiți termeni în defavoarea altora. Ca să ne rezumăm la un singur exemplu, autoarea recomandă folosirea lui „știu că” în loc de „sper că” pentru că fiecare dintre noi deține în lăuntrul său resurse incredibile de putere pe care nu le-a folosit încă.

Soluția propusă de autoare pentru a ne depăși starea de neputință este aceea de a ne depăși sistemul de credințe negative care ne ține blocați în această stare folosindu-ne de toate mijloacele pe care le avem la îndemână.

„Se pare că mai bine de 90% dintre motivele noastre de grijă sunt inutile fiindcă acele lucruri rele nu se întâmplă niciodată. Asta înseamnă că sunt șanse ca mai puțin de 10% din grijile noastre negative să fie întemeiate. Dacă e așa, nu e mai realist să ai o atitudine pozitivă decât una negativă?”

„Gândirea pozitivă îți schimbă totul în viață. Fără Gura-Spartă cea negativistă, te vei întreba de ce ți-era tot timpul atât de frică înainte. Vei avea o energie pe care n-ai crezut-o niciodată posibilă. Vei râde mult și vei iubi mai mult. Vei atrage din ce în ce mai mulți oameni pozitivi în viața ta. Vei fi mai sănătos din punct de vedere fizic. Te vei bucura că trăiești.”

Bineînțeles că gândirea pozitivă nu ne va apăra de necazuri și momente mai dificile în viață, dar ea ne va ajuta să trecem diferit prin astfel de momente.

„Ce cale în viață te va face să te dezvolți? Asta e calea pe care trebuie să apuci. S-ar putea să fii surprins când cei dragi vor ajunge până la urmă să înțeleagă și să respecte asta.

Daca alaturi de lectura cartii mai adaugi si cateva picaturi din remediul floral Bach de  Mimulus (Cretisoara), vei scapa cu siguranta de fricile cunoscute care te impiedica sa-ti atingi potentialul.

Cuvinte cheie