De evitat 5 alimente. Provoacă inflamații și boli cronice dacă le consumi în exces

Alimentele pot avea ca efect secundar inflamația și provoacă boli cronice. Cele mai cunoscute sunt alimentele cu mult zahăr, carbohidrați rafinați, prăjeli, alcool și carne gătită la temperaturi ridicate.
Zahărul în exces produce inflamație cronică  FOTO Preepik
Zahărul în exces produce inflamație cronică

Dar inflamația poate fi bună sau rea, în funcție de situație. Pe de o parte, este modul natural al corpului de a se proteja atunci când ești rănit sau bolnav. Îți poate ajuta corpul să se apere de boli și să stimuleze vindecarea.

Pe de altă parte, inflamația cronică, susținută, este legată de un risc crescut de boli precum diabetul, bolile de inimă și obezitatea. Interesant este că alimentele pe care le consumi pot afecta în mod semnificativ inflamația din corp.

Iată 5 alimente care pot provoca inflamații.

1. Zahar și siropul de porumb bogat în fructoză

Zahărul de masă (zaharoză) și siropul de porumb bogat în fructoză (HFCS) sunt cele două tipuri principale de zahăr adăugat în dieta occidentală. Zahărul este 50% glucoză și 50% fructoză, în timp ce siropul de porumb bogat în fructoză are aproximativ 45% glucoză și 55% fructoză.

Într-un studiu, șoarecii hrăniți cu diete bogate în zaharoză au dezvoltat cancer de sân care s-a răspândit la plămâni, parțial din cauza răspunsului inflamator la zahăr, scie Healthline.

Într-un alt studiu din 2011, efectele antiinflamatorii ale acizilor grași omega-3 au fost diminuate la șoarecii hrăniți cu o dietă bogată în zahăr.

Mai mult decât atât, într-un studiu clinic randomizat în care oamenii au băut băuturi carbogazoase, băuturi carbogazoase dietetice, lapte sau apă, doar cei din grupul obișnuit cu băuturi carbogazoase obișnuite au avut niveluri crescute de acid uric, care determină inflamația și rezistența la insulină.

Zahărul poate fi, de asemenea, dăunător, deoarece furnizează cantități excesive de fructoză.

În timp ce cantitățile mici de fructoză din fructe și legume sunt bune, consumul de cantități mari din zaharuri adăugate poate afecta negativ sănătatea.

Consumul de multă fructoză a fost legat de obezitate, rezistență la insulină, diabet, boli ale ficatului gras, cancer și boli cronice de rinichi.

De asemenea, cercetătorii au observat că fructoza provoacă inflamație în celulele endoteliale, ceea ce este un factor de risc pentru boli de inimă.

S-a mai demonstrat că aportul ridicat de fructoză crește câțiva markeri inflamatori, în cercetările la șoareci și oameni.

Alimentele bogate în zahăr adăugate includ bomboane, ciocolată, băuturi răcoritoare, prăjituri, prăjituri, gogoși, produse de patiserie dulci și anumite cereale.

2. Alimente prăjite

Pe lângă faptul că sunt bogate în grăsimi și calorii, alimentele prăjite pot crește, de asemenea, nivelurile de inflamație în organism.

Acest lucru se datorează faptului că anumite metode de gătit la căldură ridicată, inclusiv prăjirea, pot crește producția de compuși dăunători, cum ar fi produsele finale de glicație avansată (AGE), care pot provoca inflamația și pot contribui la boli cronice.

De asemenea, prăjirea poate crește cantitatea de grăsimi trans din uleiurile de gătit, ceea ce poate promova și inflamația.

Unele cercetări sugerează că alimentele prăjite pot influența compoziția microbiomului intestinal, ceea ce ar putea crește nivelurile de inflamație.

În plus, alte studii au descoperit că consumul de alimente prăjite poate fi asociat cu un risc crescut de a dezvolta și de a muri din cauza bolilor de inimă.

3. Carbohidrați rafinați

Deși carbohidrații au obținut o reputație proastă, multe alimente bogate în carbohidrați sunt foarte hrănitoare și se pot integra într-o dietă completă.

Cu toate acestea, consumul de cantități excesive de carbohidrați rafinați poate provoca inflamație.

Carbohidrații rafinați sunt lipsiți de majoritatea fibrelor. Fibrele favorizează senxația de sațietate, îmbunătățesc controlul zahărului din sânge și hrănesc bacteriile benefice din intestin.

Cuvinte cheie