Nutrienți benefici, nu doar iarna, pentru articulații sănătoase

Bucură-te de articulații sănătoase! Sezonul rece cuprinde recolte bogate de fructe și legume autohtone, gustoase și hrănitoare. Insă mai aduce și senzații care nu ne plac: inflamație, durere, lipsa mobilității articulare.

De mare ajutor ne pot fi o serie de nutrienți extrași din plante, pe care îi avem la dispoziție inclusiv în varianta optimă de suplimente alimentare și care consumați în mod constant ajută la reducerea acestor simptome aduse de frig.

Un aliment puțin folosit în dieta noastră actuală este napul sau topinamburul. Topinamburul (Helianthus tuberosus L.) este o sursă bună de multe vitamine și minerale, fibre alimentare insolubile și proteine și este un membru al familiei florii-soarelui. Această plantă arată similar cu rădăcinile de ghimbir și textura este ca a castanului.

Din punct de vedere nutrițional, napul e slab caloric, furnizează 70 kcal, 2 g de proteine, 19 g de carbohidrați și 0 g de grăsimi; este o sursă excelentă de fier vegetal, cupru, magneziu, fosfor și potasiu.

Pentru că toată lumea evită carbohidrații, vestea bună este că 90% din caloriile din topinambur provin din carbohidrați complecși. O porție de 150 g nap asigură aproximativ 10% din necesarul zilnic de fibre.

Această rădăcină vegetală este deosebit de bogată în inulină, o fibră fermentabilă cu important rol probiotic. Probioticele sunt compuși de fibre nedigerabili care stimulează creșterea și/sau activitatea bacteriilor benefice care colonizează tractul gastrointestinal, acționând ca un substrat pentru acestea.

O porție conține și 12 g glucoză însă indicele glicemic al topinamburului este scăzut. Aceasta înseamnă că au efecte minime asupra valorii zahărului din sânge, făcându-le un bun înlocuitor de cartofi pentru persoanele diagnosticate cu diabet. Indicele glicemic (IG) clasifică alimentele și băuturile în funcție de capacitatea lor de a crește nivelul de glucoză din sânge. Topinamburul conține o valoare glicemică de 11 și este considerat un aliment cu IG scăzut. Aceasta înseamnă că topinamburul asigură o creștere și o scădere lentă și stabilă a nivelului de glucoză din sânge.

Există grăsimi neglijabile în topinambur și acest lucru este util dacă se urmează o dietă cu un conținut scăzut de grăsimi sau un alt plan alimentar care limitează aportul de grăsimi.

Napul este o foarte bună și variată sursă de vitamine și minerale, în special fier, cupru, magneziu, fosfor și potasiu.

Fierul din topinambur este fier non-hem (fier dintr-o sursă neanimală). Consumul de alimente bogate în vitamina C, cum ar fi ardeiul, broccoli și varza de Bruxelles, împreună cu topinamburul, va ajuta la maximizarea absorbției acestui fier.

Topinamburul poate ajuta la buna funcționare a sistemului imunitar. Topinamburul conține cantități mici de vitamine antioxidante, cum ar fi vitamina C, vitamina A, vitamina E. Aceste vitamine împreună cu compușii flavonoizi precum carotenii, ajută la identificarea și eliminarea radicalilor liberi, oferind organismului protecție împotriva afecțiunilor sezoniere și a inflamației.

Un supliment Hofigal ce are în componența sa topinambur este Condartroz care conține și glucozamină și condroitină, nutrienți esențiali pe care îi recomandăm pentru menținerea sănătății articulațiilor. În afară de topinambur, glucozamina și condroitina pot fi de ajutor în combaterea inflamațiilor generate de procesele de degradare articulară. Glucozamina este un compus care este produs în mod natural de organismul uman. Este cel mai bine reprezentat în cartilaj și ajută la sinteza proteinelor și grăsimilor care au rol în refacerea cartilajului atunci când este deteriorat.

De aceea aportul de glucozamină poate oferi beneficii pentru sănătate, în special pentru durerile articulare și ligamentare care se instalează în sezonul rece. Studiile clinice efectuate în întreaga lume au arătat că glucozamina poate să reducă durerile articulare, în special în rândul persoanelor cu osteoartrită.

Extractele combinate de glucozamină și condroitină – un compus înrudit care se găsește ca o componentă majoră în cartilajul articular – s-au dovedit a fi eficiente mai ales pentru persoanele care nu reacţionează bine la medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene.

Combinația de glucozamină și condroitină poate ajuta și la reducerea inflamației cronice în general, nu doar le nivelul articulațiilor. În plus, există studii care sugerează că suplimentele de glucozamină pot ajuta la prevenirea progresiei osteoporozei după menopauză.

Un alt remediu pentru inflamație pe care-l avem la îndemână este scoarța de salcie albă. Scoarța de salcie albă (Salix alba) conține o substanță chimică numită salicină, care are efect antiinflamator. Salicina funcționează în mod similar cu acidul acetilsalicilic. Odată ce salicina este absorbită, se descompune în diverși derivați de salicilat, care au o mare diversitate de efecte terapeutice. Sunt studii clinice care au ajuns la concluzia că efectele extractului de salcie albă durează mai mult decât efectul acidului acetilsalicilic de sinteză și, în plus nu provoacă reacții adverse precum acidul aspirină. Compușii antioxidanți numiți glicozide polifenolice și flavonoide care se găsesc și în scoarța de salcie albă pot proteja celula de stresul oxidativ și de diferitele simptome corelate cu îmbătrânirea precum performanța fizică slabă și declinul cognitiv. Salicina, fragilina, salicortin și alți salicilați joacă un rol important în acțiunile terapeutice ale extractului.

În portofoliul produselor noastre puteți găsi SALICILOL NATURAL – care prin conţinutul bogat în salicină, acţionează selectiv, trece prin stomac şi intestin fără să irite mucoasa gastrică şi fără să determine apariţia unor tulburări funcţionale ale tractului gastrointestinal.

Din ficat unde salicilolul este transformat în acid salicilic, ajunge în circulaţia sanguină, unde îşi exercită acţiunea benefică decongestivă, fără să aibă, cum spuneam, efecte adverse.

Încă de pe vremea lui Hipocrate, oamenii au mestecat scoarța de salcie albă pentru a atenua în mod natural durerea și inflamația. Studiile actuale au demonstrat că scoarța de salcie are capacitatea de a reduce inflamația și stresul oxidativ și de a crește activitatea antioxidantă, inclusiv concentrația glutaționului. Cercetările in vitro au descoperit că efectele analgezice ale extractului de salcie se datorează capacității sale de a elimina radicalii liberi și de a reduce sinteza mediatorilor inflamatori, inclusiv a factorului de necroză tumorală și a factorului nuclear kappa B. De asemenea, această plantă pare să scadă sinteza de prostaglandine, reducând inflamația care duce la dureri precum crampe și senzație de arsură.

Alte cercetări au demonstrat că scoarța de salcie albă poate ajuta persoanele care se confruntă cu dureri și leziuni articulare cronice.

Conform unor rezultate clinice publicate în 2009 privind eficacitatea scoarței de salcie pentru durerile musculo-scheletice, s-a constatat că suplimentarea cu scoarță de salcie a condus la îmbunătățiri semnificative ale mobilității articulare și la reducerea durerii și a markerilor inflamației.

În plus, prin echilibrarea sistemului imunitar cu aport de antioxidanți și reducerea inflamației, extractul de salcie albă poate fi folosit pentru a ajuta la scăderea febrei în contextul răcelilor sezoniere, la gestionarea simptomelor gripei și la accelerarea recuperării după alte boli. Protecția împotriva bacteriilor și virușilor pare să se datoreze conținutului de polifenoli și flavonoizi existenți în compoziția salciei albe.

 

Cuvinte cheie