Adolescenți: Principalele nevoi nutriționale ale unui copil în creștere

Deja de 30 de ani s-a observat o schimbare a stilului de viață al oamenilor, o creștere a disponibilității restaurantelor de tip fast-food și a supermarketurilor. Asta face ca adolescenții și copiii să consume mai multe alimente procesate, fapt ce are consecințe asupra sănătății lor. Aceste alimente au aditivi care pot provoca creșterea în greutate. Care sunt nevoile nutriționale ale copiilor și adolescenților?

1. Cum trebuie să fie alimentația copiilor

Copiii în creștere au nevoie de nutrienți importanți pentru organism și anume: vitamine, fier, calciu și altele. În ziua de azi, adolescenții pot avea un deficit nutrițional tocmai din cauza faptului că ei preferă alimentele de tip fast-food sau alimentele procesate.

Aportul de calciu

În perioada de creștere se dezvoltă scheletul și acesta are nevoie de calciu. Potrivit cercetătorilor, 99% din rezervele de calciu din organism sunt folosite de schelet. În perioada adolescenței se formează 45% din masa scheletică și asta continuă și după adolescență.

Având în vedere faptul că organismul nu produce calciu, este clar că acesta trebuie luat din alimentație. Prin aportul de calciu se menține sănătatea scheletului, a sistemului osos. De asemenea, sunt importanți și alți nutrienți pentru construirea oaselor și anume: fosfor și vitamina D.

Dieta trebuie să includă alimente bogate în calciu, pentru ca oasele să fie destul de puternice. Calciu se găsește în lapte, iaurt, brânză. Nu trebuie uitat nici de exercițiile fizice, care stimulează construirea masei sistemului osos.

Atenție la deficitul de fier!

Despre fier se spune că este important în alimentația copiilor. Dacă acesta lipsește se poate instala anemia firipivă – o problemă de sănătate care apare frecvent la adolescenți. Astfel aceștia ajung să aibă o masă corporală slabă și să acumuleze grăsimi. Creșterea în greutate se datorează și deficitului de fier din organism.

Cercetătorii au spus că în perioada de creștere nevoia de fier este mare pentru a acumula hemoglobină. Asta are rolul de a crește capacitatea de a transporta oxigenul, de a îmbunătăți calitatea sângelui și a proteinei mioglobinei din mușchi.

Adolescenții trebuie să consume alimente care au fier, cum ar fi: carne, ficat, fasole, legume, pește. Specialiștii în nutriție recomandă consumul de proteine și vitamina C, pentru că acestea ajută la absorbția fierului în organism din surse vegetale introduse în dietă, cum sunt legumele cu frunze verzi (ex. spanac).

Dacă nu sunt asigurate nevoile nutriționale, pot apărea tulburări de creștere și alte probleme de sănătate.

2. De ce trebuie evitate alimentele procesate

Cele mai bune alimente pentru copii sunt acelea gătite acasă. Acestea sunt bogate în nutrienți și pot înlocui cu succes alimentele procesate. Studiile cercetătorilor arată că alimentele procesate sunt bogate în calorii și sărace în nutrienți. Ele sunt nesănătoase și trebuie evitate.

În ultimii ani s-a observat faptul că adolescenții consumă tot mai multe alimente procesate și de tip fast-food: pizza, conserve, burgeri, cartofi prăjiți, hot-dog, etc. Asta crește riscul de obezitate și chiar de diabet. Cauzele sunt creșterea cantității de calorii consumate și lipsa activității fizice.

Ce consecințe apar?

Alimentele procesate trebuie eliminate din alimentație pentru că:

  • Provoacă dezechilibre digestive
  • Pot crește riscul de depresie, tulburări de dispoziție, scădere a memoriei
  • Sunt greu de digerat
  • Pot duce la infertilitate
  • Cresc riscul de cancer.

Dacă în alimentația zilnică sunt introduse mereu produse procesate, care sunt greu de digerat, asta inhibă bacteriile benefice și poate cauza probleme digestive sau chiar anumite boli gastrointestinale. Astfel de alimente cresc pofta de mâncare și chiar creează dependență.

Unele alimente procesate au multe uleiuri și grăsimi cu valoare nutritivă scăzută, nu conțin acizi grași esențiali pentru sănătatea inimii și a creierului.

Unele studii ale cercetătorilor arată că alimentele procesate pot crește riscul de cancer de colon, cancer de stomac și cancer de pancreas. Prin urmare trebuie evitate alimentele tip fast-food, carnea procesată, hot-dog-urile, etc.

Cercetătorii spun că astfel de alimente nu au minerale și vitamine și o dietă săracă în nutrienți poate duce la infertilitate.

3. Stresul la adolescenți

Mulți adolescenți suferă de stres și asta le afectează sănătatea. La ei apare mai ales stresul emoțional care este accentuat și de o alimentație săracă în nutrienți. Unii adolescenți sunt suprapoderali și trebuie ajutați de părinți să aibă o dietă adecvată, pentru a elimina kg în plus.

Dieta trebuie să conțină alimente naturale, organice, neprocesate, pentru creșterea imunității organismului. Să evite excesul de dulciuri și zahăr. O idee bună este să consume alimente de sezon, care sunt cultivate local, cum sunt fructele și legumele. De asemenea, să introducă în dietă produsele lactate care sunt nepasteurizate și care au calciu.

Dieta trebuie să conțină multe fructe și legume, alimente crude și proaspete. Sunt importante și alimentele care conțin acizi grași Omega-3 și Omega-6, dar și grăsimile vegetale. Deci este indicat consumul de pește și de ulei de măsline în salate.

Cuvinte cheie