Cum să îți transformi emoțiile, practicând inteligența emoțională

Cât de des îți evaluezi starea emoțională? Cât de des te compari cu cei din jurul tău? Poți observa cum reacțiile celorlalți îți creează o anumită stare? Știi cum să spui „nu”? În funcție de răspunsul la aceste întrebări, poți realiza destul de repede cât de sănătos emoțional ești și unde te afli pe calea dezvoltării inteligenței emoționale.

Presiunea gândirii pozitive sau goana după ”viața perfectă” profesională și personală ne lasă, de multe ori, stresați și anxioși. De aceea, acum mai mult ca oricând, e momentul să aflăm cum suntem azi și să învățăm să ne dezvoltăm inteligența emoțională, să ne antrenăm emoțiile inteligente, astfel încât ele să funcționeze pentru noi, nu împotriva noastră.

Cum îți poți transforma emoțiile?

  1. Numește-ți emoțiile

Dacă vrei să înțelegi mai bine cum simți anumite lucruri, amintește-ți că emoțiile sunt date, iar datele conțin anumite indicii, variabile, nume. Studiile arată că numirea emoțiilor și creșterea vocabularului emoțional ajută la dezvoltarea unor mecanisme sănătoase de trăire a emoțiilor, pentru a nu rămâne blocat în starea respectivă. Așadar, următoarea dată când trăiești o emoție intensă, este bine să îți spui: „Acum, mă simt furios, frustrat, extaziat etc.”.

Odată identificate trăirile, vei putea trece la pasul următor: de ce mă simt așa, asupra cărui subiect îmi atrag atenția aceste emoții? Astfel, le poți transforma în aliați, depășind blocajele sau mecanismele autodistructive.

  1. Cei 3 P

O teorie cu aplicații imediate, dezvoltată de către Martin Seligman, considerat părintele psihologiei pozitive, ne spune următoarele: în fața adversității, pentru a trece dincolo de blocaje și emoții negative intense, trebuie să ne amintim de cei trei P: permanență (permanence), putere (power) și universalitate (pervasiveness). Mă gândesc că asta nu se va termina niciodată (permanență), că va schimba tot (pervasiveness sau universalitate) și că nu pot face nimic (îi ofer putere asupra mea)?

În realitate, totul se transformă, așa că trebuie să ne raportăm la acești trei factori și să conștientizăm că nimic nu e permanent, că există alternative și că anumite situații afectează anumite contexte, nu pe toate.

  1. Folosește-ți corpul

Emoțiile intense sunt resimțite în organism, așa că un mod bun de a le ”dezamorsa” îl reprezintă lucrul cu corpul: când vă simțiți încordați și anxioși, respirați adânc și lăsați-vă umerii să se relaxeze. O astfel de mișcare, de exemplu, transmite întregului organism mesajul că este în siguranță. Tot în același registru, un zâmbet relaxează fața și transmite mai departe energia pozitivă în corp. Mai mult decât atât, studiile arată că și zâmbetele forțate au același efect asupra corpului, ele transformând energia musculară și dispoziția persoanei, în cele din urmă.

Relația emoții-corp este foarte strânsă și poate funcționa în favoarea noastră. Așadar, să o folosim într-un mod sănătos!

Cu ce ne ajută transformarea emoțiilor?

De cele mai multe ori, emoțiile intense ne lasă într-o stare de confuzie sau storși de energie, însă ele, în fapt, ne indică oportunități și puncte sensibile unde putem interveni pentru a schimba ceva.

O izbucnire intensă poate fi un strigăt de ajutor deghizat. O polemică ”politicoasă” poate fi provocată de aviditatea de recunoaștere. Masca unei bucurii forțate poate fi o dureroasă dezaprobare. Odată ce începem să le identificăm și înțelegem, avem puterea de a le transforma și, apoi, de a ne raporta cu mai multă empatie la cei din jur, înțelegând cu adevărat ce încearcă să ne transmită.

Așadar, voi cum vă antrenați inteligența emoțională și emoțiile?

(articol de Daniela Ciobotar)

 

 

 

Cuvinte cheie