Să ne schimbăm obiceiurile, pentru a ne construi o viață mai fericită

Cea mai utilă metodă pentru a ne construi o viață fericită este să ne schimbăm obiceiurile și să ne atingem obiectivele. Viața se bazează pe obiceiuri și dacă acestea nu sunt potrivite, în sensul că implică anumite trăsături comportamentale negative, atunci ele trebuie înlocuite cu altele noi, care să ne propulseze spre alt stil de viață. Cum ne putem schimba obiceiurile și viața?

1. Sfaturi pentru a duce o viață mai bună

În primul rând trebuie să ne analizăm viața și obiceiurile. Mulți oameni nu pot renunța ușor mai ales la obiceiurile dăunătoare, decât la cele utile. Cercetătorii au analizat acest aspect și au concluzionat că oamenii au nevoie de o perioadă de timp – de câteva luni – pentru a renunța la un obicei rău.

Cele mai frecvente obiceiuri dăunătoare sunt: alcoolul, fumatul, dependența de droguri, supraalimentarea, consumul de alimente fast-food, pasiunea pentru dulciuri, dependența de jocuri de noroc și altele.

Pentru a scăpa de un obicei trebuie să te controlezi în mod constant

Există oameni care au și alte obiceiuri rele, greu de eliminat și anume:

  • Proastele maniere
  • Tendința de a țipa și de a râde zgomotos
  • Comportamentul agresiv
  • Gelozia, invidia, bârfa, calomnia, minciuna
  • Somnul în exces, lenea, sedentarismul
  • Scobitul în nas, mușcatul buzelor, alte acțiuni efectuate în mod repetat.

Unii oameni sunt predispuși la anumite obiceiuri rele și ajung să fie dependenți de acestea, astfel își pun în pericol propria sănătate. Se spune că toți oamenii mint la un moment dat, însă unii sunt mincinoși patologici, pentru că nu mai fac distincție între adevăr și minciună. Aceștia sunt respingători, nu sunt agreați în societate, pentru că nu sunt oameni de încredere.

Pentru a fi fericit, trebuie să scapi de obiceiurile proaste, cum ar fi de exemplu să renunți la fumat. Pentru asta este nevoie de ambiție și de condiții speciale – să eviți locurile unde se fumează, să nu mai cumperi țigări, să le înlocuiești cu alte produse sănătoase.

2. Obiceiuri psiho-emoționale

Există obiceiuri care ne controlează acțiunile și ne înfluențează bunăstarea fizică și materială. Unele obiceiuri ne pot afecta sănătatea și ele includ: mâncatul excesiv, abuzul de alcool, stilul de viață sedentar, lipsa somnului, stresul cronic, supraîncărcarea psiho-emoțională.

Când apar anumite probleme de sănătate trebuie de mers imediat la un medic și de aflat care sunt cauzele ce au dus la neglijarea sănătății. Indiferent de ce obiceiuri există, dacă ele sunt distructive trebuie eliminate și schimbat stilul de viață. Desigur renunțarea la toate obiceiurile proaste nu se poate face într-o zi, pentru că asta ar fi o abordare dificilă, care nu ar putea da cele mai bune rezultate. Pentru a face o schimbare este nevoie de control, de pași mici prin care se alege un alt stil de viață.

Obiceiuri care afectează capacitatea de gândire a oamenilor

Unele obiceiuri mentale pot limita capacitatea de gândire. Creierul procesează informațiile și exploatează resursele intelectuale. Unele activități sau obiceiuri psihologice consumă din resursele intelectuale și reduc abilitățile cognitive ale oamenilor. Asta arată faptul că oamenii au anumite obiceiuri psihologice, la care ar trebui să renunțe, pentru că au un efect dăunător.

Oamenii care au sentimente de vinovăție și le amplifică zi de zi, ajung să-și afecteze funcția cognitivă. Vina patologică este distructivă. Un astfel de om nu va putea merge mai departe și se poate îmbolnăvi psihic.

O altă problemă este durerea emoțională creată de respingere. Sunt oameni care nu pot accepta să fie desconsiderați și respinși, ei au probleme cu stima de sine și cu încrederea în forțele proprii. Oamenii care nu pot depăși acest obicei negativ pot suferi din punct de vedere emoțional și astfel viața lor devine un dezastru.

Gândirea negativă poate fi deseori copleșitoare și stresantă. Oamenii care au obiceiul de a gândi negativ foarte des se vor simți mereu obosiți, epuizați, pentru că asta consumă din energie și pune presiune pe resursele emoționale.

Obiceiul de a face prea multe cumpărături

Această dependență pare la prima vedere inofensivă. Totuși, treptat, ea poate afecta bugetul și viața. Ideea de a cumpăra mereu ceva nou și special oferă o stare de bine, insă la un moment dat îți dai seama că este vorba mai mult despre acumulare de lucruri, decât despre consum.

Obiceiul de a cumpăra poate deveni rău, mai ales atunci când această reacție devine neclintită, făcută fără o planificare prealabilă, bine gândită. Dorința de a a avea noi lucuri poate fi copleșitoare, chiar dacă acestea nu sunt necesare.

Tendința de a cumpăra în exces apare și din cauza reclamelor din mass-media, care prin publicitate au o putere de convingere asupra oamenilor de a cumpăra produse noi, moderne, fără a mai ține cont de nevoile reale.

Pentru a scăpa de acest impuls irezistibil de a cumpăra, trebuie să ne dăm seama de acest comportament negativ și de sentimentele asociate lui și să facem o schimbare. Asta înseamnă în special să facem o listă de cumpărături, să nu mergem la shopping când suntem într-o stare de anxietate, să evităm achizițiile inutile și să stabilim un buget lunar ce ajută la crearea de limite.

Unii oameni sunt atrași de cumpărături când sunt triști sau supărați, iar atunci există riscul pentru ei să cheltuiască și mulți bani. Conștientizarea problemei ajută în pevenirea acestor situații când se fac cumpărături fără rost și risipă de bani.

Alte sfaturi

În anumite cazuri este nevoie și de ajutor profesional, de sfaturi primite de la psihologi. Asta se întâmplă de obicei la oamenii care au emoții prea intense în urma unor traume, sau care au dependențe, coșmaruri, nu reușesc să doarmă bine, suferă de stres, depresie și anxietate.

Oamenii cu probleme mai deosebite nu trebuie să ezite să ceară sfaturi și ajutor de la persoane de specialitate. Dintre aceștia fac parte:

  • Oamenii care suferă de anumite boli psihice
  • Cei care și-au pierdut încrederea și stima de sine, sau care au ajuns să creadă că viața lor este fără sens
  • Oamenii cu relații familiale dificile, sau care nu mai fac față stresului din societate
  • Cei care au vicii, de care nu reușesc să scape fără ajutor medical (ex. alcool, fumat, droguri).

Orice obicei negativ și dependență se poate elimina, dacă știi să recunoști semnele și să te oprești imediat.

Cuvinte cheie